خلاصة:
هدف: در این مقاله نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور به دورههای معرفتافزایی و اثربخشی آن که طی سالهای 92-1390 برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت. روش: روش تحقیق، پیمایش است. جامعۀ آماری 12 هزار نفر اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور است که در دورههای معرفتافزایی شرکت کردند. حجم نمونۀ بر اساس فرمول کوکران، 502 نفر است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته حاوی 167 سؤال بازوبسته با پایایی 87/0، استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از روشهای آماری میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از طریق محاسبه آزمونهای کای اسکوار، گاما، کروسکال والیس و تحلیل واریانس استفاده شده است. یافتهها:برخی از نتایج پژوهش عبارتند از: 1. استادان از شرکت در دورههای معرفتافزایی رضایت دارند و برگزاری دورهها را ضروری میدانند؛ 2. برگزاری دورهها باعث ارتقای بینشی و معرفتی اعضای هیئت علمی شده است؛ 3. اعضای هیئت علمی نگرش مثبتی نسبت به سرفصلها، گرایشها و منابع معرفی شده دارند؛ ۴. شرکت در دورهها باعث افزایش رضایت شغلی آنها شده است. نتیجهگیری:با توجه به یافتههای بیان شده، به طور کلی میتوان گفت که اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور، نگرش مثبتی نسبت به دورههای معرفتافزایی دارند و دورهها از اثربخشی برخوردار بوده است.
ملخص الجهاز:
"اما در این دو سال طرح دانش افزایی تنها در بخش معرفتی استادان در زمینۀ پنج گرایش فلسفۀ علم ، اخلاق و تربیت ، اندیشۀ سیاسی در اسلام، اخلاق حرفه ای و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی اجرا شده است .
عناوین اصلی مورد بررسی در این تحقیق عبارتند از: - نحوة نگرش اعضای هیئت علمی دربارة معرفت و مهارت خود: شامل ١٢ گویه است و مواردی چون: میزان به روز بودن دانش علمی، میزان آگاهی از پیشینۀ تاریخی رشتۀ علمی خود در جهان اسلام، میزان آشنایی با تاریخ اسلام، فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی، میزان آشنایی با اندیشۀ سیاسی اسلام و مبانی انقلاب اسلامی، میزان آشنایی با اصول ارتباط قوی و صمیمی با دانشجویان و ...
رضایت از مدرسان: نتایج آزمون نشان میدهد که رضایت از مدرسان گرایش «معرفت شناسی اسلامی و فلسفۀ علم » و «اصول تعلیم و تربیت اسلامی » در استانهای مختلف به لحاظ آماری متفاوت است ؛ ولی در مورد گرایشهای «اندیشۀ سیاسی در اسلام» و «مبانی ولایت فقیه »، «اخلاق حرفه ای و کاربردی » و «تاریخ علم و تمدن در اسلام » تفاوتی در بین استانها وجود ندارد.
نتایج آزمون نشان میدهد که رضایت از مدرسان گرایش «معرفت شناسی اسلامی و فلسفۀ علم » و «اصول تعلیم و تربیت اسلامی » در استانهای مختلف به لحاظ آماری متفاوت است ؛ ولی در مورد گرایشهای «اندیشۀ سیاسی در اسلام» و «مبانی ولایت فقیه »، «اخلاق حرفه ای و کاربردی » و «تاریخ علم و تمدن در اسلام» تفاوتی در بین استانها وجود ندارد."