خلاصة:
مقدمه: هدف از پژوهش تعیین میزان ارتباط بین نقشهای چهارگانه رسانههای گروهی (اطلاعرسانی، آموزشی، فرهنگسازی، مشارکت اجتماعی) با توسعه ورزش دانشآموزی است. روش تحقیق همبستگی، روش اجرا پیمایشی و گردآوری دادهها به صورت میدانی بود. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته 48 سوالی استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط 14 نفر از اساتید دانشگاهها و متخصصان تایید و پایایی پرسشنامه (92/0=α) شد. جامعه آماری شامل کارشناسان و معلمان تربیتبدنی شهر تهران در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. روش نمونهگیری غیرتصادفی و از نوع در دسترس و حجم نمونه 262 نفر بود. جهت توصیف دادهها از آمار توصیفی و در قسمت آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها و همچنین برای بررسی معناداری فرضیهها از آزمون خی دو (2χ ) و آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین نقشهای چهارگانه رسانههای گروهی با توسعه ورزش دانشآموزی در سطح 05/0 ارتباط معنادار وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: ورزش دانشآموزی برای خروج از این وضعیت و ارتقای جایگاه رسانهای ناگزیر از بازنگری در برنامهها و اتخاذ راهبردهایی در جهت ایجاد تعامل هر چه بیشتر با رسانهها است و برای یک برنامهریزی دقیق و مناسب، شناخت وضعیت موجود و مطلوب رسانههای گروهی در امر توسعه ورزش دانشآموزی مورد نیاز است.
ملخص الجهاز:
"به وسیله این پرسشنامه ارتباط بین چهارگانه شامل اطلاع رسانی، آموزش ، فرهنگ سازی و مشارکت اجتماعی رسانه های گروهی در توسعه ورزش دانش آموزی اندازه گیری شد.
بررسی آزمون آماری خی دو (X٢) نشان داد که بین نقش اطلاع رسانی رسانه های گروهی با توسعه ورزش دانش آموزی رابطه معناداری وجود دارد (٠٠١٩=p) ، به طوریکه مقدار خی دو این رابطه ١٥.
٣١٢ دانش آموزی بررسی آزمون آماری خی دو (X٢) نشان داد که بین نقش مشارکت اجتماعی رسانه های گروهی با توسعه ورزش دانش آموزی رابطه معناداری وجود دارد (٠٠٤=p) ، به طوریکه مقدار خی دو این رابطه ١٠.
بحث و نتیجه گیری نتایج تحقیق نشان داد که بین نقش های عمده ی رسانه - های گروهی که عبارتند از اطلاع رسانی، آموزشی، فرهنگ سازی و مشارکت اجتماعی با توسعه ورزش دانش - آموزی ارتباط معنادار وجود دارد و شدت این ارتباط با توجه به آزمون کرامر برای نقش اطلاع - رسانی(٠.
در ̏ایت با توجه با اỴیت ورزش دانش آموزی در سطح ملی و پشتوانه سازی ورزش های ̣Yگانی، قهرمانی و حرفه ای و ̣Yچنین نقش رسانه های گروهی در شکل - گیری ذهنیات و تغییر رفتار، در این تحقیق به بررسی میزان ارتباط بین نقش های چهارگانه (اطلاع - رسانی، آموزشی، فرهنگ سازی و مشارکت اجتماعی) رسانه های گروهی پرداخته شد و میتوان از دیدگاه صاحبنظران رسانه های گروهی و ̣Yچنین متخصصان تربیت بدنی در طراحی برنامه های رسانه های گروهی استفاده کرد تا این ارتباط مؤثرتر گردد و در ̏ایت با تأثیرگذاری مثبت ، بستری مناسب برای رشد و شکوفایی ورزش دانش آموزی ایجاد مود."