خلاصة:
امروزه سازمان ها به دنبال افرادی هستند که بتوانند به صورت گروهی عملکرد مطلوبی داشته باشند و از سوی دیگر توانایی برقراری ارتباط و تطبیق مستمر با افرادی از فرهنگ های مختلف را دارا باشند. بنابراین لازم است با فرهنگ های مختلف آشنا باشند و به طور مناسب با افراد سایر فرهنگ ها ارتباط بر قرار کنند. برای این منظور، افراد نیاز به هوش فرهنگی دارند. این مطالعه به بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و مهارتهای ارتباطی با اثربخشی کارشناسان حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پروش شهر تهران پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان زن و مرد معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران بود که همه آنان بعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند (100=n)). روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2007)، مهارتهای ارتباطی بارتون جی (1991) و اثربخشی هسو (2002) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی از جمله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. سطح احتمال خطاپذیری در این تحقیق 05/0p≤ در نظر گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین هوش فرهنگی و مولفه های آن(فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری) با مهارتهای ارتباطی و مولفه های آن(کلامی، شنودی و بازخوردی) در کارشناسان تربیت بدنی زن و مرد رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. هوش فرهنگی نسبت به مهارتهای ارتباطی عامل پیش بین مناسبی برای اثربخشی کارشناسان تربیت بدنی زن و مرد می باشد. از میان مولفه های هوش فرهنگی مولفه فراشناختی و از بین مولفه های مهارتهای ارتباطی مولفه های کلامی و شنودی بهترین عامل پیش بین برای اثربخشی کارشناسان تربیت بدنی زن و مرد شناخته شد.
Today organizations seek to employ individuals who can perform better in groups and on the other hand they possess the ability to communicate and adjust to people from varied cultures. Therefore، they need to know about other cultures and to interact with people from different cultural backgrounds. Consequently، they need cultural intelligence. The aim of this study was to investigate the relationship of cultural intelligence and communication skills with effectiveness of experts of physical education and health deputy of the general office of education in Tehran. Statistical population of this study included all male and female experts working in physical education and health deputy of the general office of education in Tehran and all of them participated as the sample in this study (n=100). The method used in this study was descriptive and correlation. For data collection، three questionnaires were used including Ang et al. Cultural Intelligence (2007)، Barton Jey Communication Skills (1991) and Hsu Effectiveness (2002). Data were analyzed by descriptive and inferential statistics including Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis (P≤0.05). The results showed s a positive and significant relationship between cultural intelligence and its subscales (metacognition، cognition، motivation، behavior) and communication skills and its subscales (verbal، listening، feedback) in male and female physical education experts. Cultural intelligence was a better predictor of effectiveness of male and female physical education experts than communication skills. From cultural intelligence subscales، metacognition and also from communication skills subscales، verbal and listening factors were the best predictors of the effectiveness of male and female physical education experts.