خلاصة:
اعتماد پدیده اجتماعی که بطور اکتسابی در فرایندی پیچیده ای از شکل گیری اعتماد بنیادین از سوی خانواده آغاز و با آموزش رسمی در مدرسه و در جریان تعامل با معلمین ، همکلاسیها و دیگران ایجاد می شود. در نتیجه آموزش و پرورش می تواند با با تقویت اعتماد به معلم از یک سو در جهت رسیدن به اهدافی همچون یا گیری موفقیت آمیز، افزایش انگیزه یادگیری ، نظم و همبستگی بهره گیرد و از سوی دیگر زمینه مشارکت را در ابعاد مختلف اقتصادی ، سیاسی ، اجت اعی و فرهنگی را برای نسل فردا فراهم نماید. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر اعتماد به معلم است و روش تحقیق پیمایشی می باشد. در چارچوب تئوری از نظریه های زتومکا و گیدنز و در مواردی به اندیشه کلمن تاکید می شود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان گراش می باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد ٣١٤ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. داده های لازم با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی جمع آوری شد. روایی سوالات با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت و با استفاده از تحلیل عاملی تعیین اعتبار گردید و سپس با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی ارتباط هر یک از متغیرها با اعتماد به معلم سنجش و تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان می دهد که بین تحصیلات پدر و مادر پاسخگویان و شغل آنها با اعتماد به معلم تفاوت معناداری مشاهده نمی شود. آزمون همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین میزان دینداری دانش آموزان پاسخگو، تمایل به همکاری ، تعاملات اظهاری ، مقبولیت اجتماعی ، نوع تعاملات با خانواده ، گروه دوستان و میزان دینداری معلم از نظر پاسخگویان به عنوان متغیر مستقل و اعتماد به معلم به عنوان متغیر وابسته رابطه ی معناداری وجود دارد. بر اساس داده های رگرسیونی متغیرهایی چون مقبولیت اجتماعی ، دینداری معلم و نوع تعامل با خانواده بر اعتماد به معلم تاثیر دارند.
ملخص الجهاز:
"تابستان ٩٣ Journal of Sociological researches, 2014(summer), Vol. 8, No. 2 بررسی عوامل موثر بر اعتماد دانش آموزان مقطع متوسطه به معلمان خود در شهرستان گراش دکتر فخرالسادات پیلتن ١، مرضیه جعفری 2 چکیده اعتماد پدیده اجتماعی که بطور اکتسابی در فرایندی پیچیده ای از شکل گیری اعتماد بنیادین از سوی خانواده آغاز و با آموزش رسمی در مدرسه و در جریان تعامل با معلمین ، همکلاسیها و دیگران ایجاد می شود.
اما به صرف نداشتن معلم خوب و شایسته که در به تصرف درآوردن محیط تحصیلی و دانش آموزان توان لازم را نداشته باشد، هیچکدام از امکانات مذکور ثمربخش نخواهد بود و بهمین دلیل معلم را عنصر اصلی و مؤثر در تعلیم و تربیت به شمارمی آورند که بدون وجود او برنامه ها، سیاستها و خط مشی های تعین شده و اهداف مورد نظر آموزش و پرورش بهره ای نخواهد داشت (دوست محمدی ، ١٣٧١: ٢٢) و در این میان جلب اعتماد اجتماعی برای نیل به اهداف مهم ارزیابی می شود.
متغیر وابسته در این تحقیق اعتماد اجتماعی به معلمان است که با شاخص های صداقت ، صراحت ، سهیم کردن و تعهد مورد سنجش قرار گرفت و متغیرهای مستقل شامل : سن ، جنس ، تحصیلات ، شغل والدین ، نوع تعامل با خانواده ، تعامل با گروه دوستان ، مقبولیت اجتماعی ، تعاملات اظهاری ، تمایلات همکاری جویانه ،دین داری دانش آموز ودی اری معلم می باشد."