خلاصة:
هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیرات استفاده از فناوریهای نوین (ماهواره و اینترنت ) بر هویت دینی دانش آموزان دبیرستانی شهر فریدونکنار است . روش این پژوهش به صورت پیمایشی و با بهره گیری از پرسشنامه خوداجرای محقق ساخته با تکیه بر نظریه های کاشت و ساخت یابی گیدنز صورت گرفته است . جامعه آماری این تحقیق همه ١٢٧١ دانش آموزان دبیرستانهای شهر فریدونکنار هستند که در این تحقیق ٣٠٠ نفر نمونه بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. نتایج تحقیق بیانگر رابطه معکوس و معنادار بین میزان استفاده از ماهواره، نوع استفاده از ماهواره و اینترنت با هویت دینی است ؛ یعنی با افزایش میزان استفاده از ماهواره و نوع استفاده از ماهواره و اینترنت ، هویت دینی افراد کاهش مییابد. ضرایب استاندارد در معادلات ساختاری نشان میدهد که به ترتیب متغیرهای نوع استفاده از ماهواره ٠.٤٤-، میزان استفاده از ماهواره ٠.٢٦- و میزان استفاده از اینترنت ٠.٢٢- بیشترین تاثیر را بر متغیر هویت دینی دارد.
ملخص الجهاز:
"برعکس پژوهشهای خارجی، نتایج پژوهشهای پژوهشگران داخلی بیشتر بر جنبه هـای منفـی رابطه بین دین و فناوری متمرکز است ؛ به طور مثال نتایج تحقیقاتی مثل قصابی و همکاران (١٣٩٢)، 1 - Kale 2 - Margaret Wertheim 3 - The Pearly Gates of Cyberspace P قاسمی و همکاران (١٣٩١)، سـفیری و نعمـت الهـی (١٣٩١)، بختیـاری و فرخـی (١٣٩١)، ایـزدی و قاسمی (١٣٩٠)، نیازی (١٣٩٠) و احمدپور و قادر زاده (١٣٨٩)کلـدی و فقیـه (١٣٨٨) حکایـت از تأثیر منفی استفاده از فناوریهای نوین مثل ماهواره ، اینترنت و فضـاهای مجـازی بـر هویـت دینـی و دینداری ایرانیان دارد.
رسانه های نوین در دنیای امروز باعث تحولات پیچیده در روابط و مناسبات انسانی شده و سبب ایجاد شکل جدیدی از الگوهای ارتباطی و به مقوله هویت مفهوم جدیدی بخشیده است و در ایـن میان ماهواره و اینترنت نیز به عنوان یکی از مظاهر بارز فناوریهای نوین رسـانه ای تـأثیر بسـیاری بـر ساختارهای اجتماعی ـ فرهنگی جوامع امروزی داشته است .
به همین سبب ، مسئله هویـت دینـی ، یکی از مهمترین مسائلی است که باید بویژه در گروه سنی حساس دانش آمـوزان مطمـح نظـر قـرار گیرد؛ لذا در این تحقیق به بررسی تأثیر استفاده از فناوریهای نوین رسانه ای (ماهواره و اینترنت ) بـر هویت دینی دانش آموزان دبیرستانهای شهر فریدونکنار پرداخته شد.
1 - Cultivation 2 - Teo نظریه کاشت گربنر به طور کلی بیان مـی کنـد کـه افـراد تحـت تـأثیر محتـوای رسـانه هـا قـرار میگیرند و محتوای رسانه هر گونه که باشد، افراد را تحت تأثیر قرار میدهد؛ پس میتـوان از ایـن نظریه استنباط کرد که میزان و نوع استفاده از ماهواره و اینترنت با توجه به برخی محتویات مغایر بـا فرهنگ کشور ما، باعث تأثیر منفی بر هویت دینی افراد میشود."