خلاصة:
هدف این پژوهش ، تعیین فرصتها و تهدیدهای ناشی از گسترش فناوری اطلاعات در تربیت دینی دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر اصفهان بوده است . این تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری آن، شامل دبیران درس دین و زندگی ، مربیان پرورشی و مشاوران این دبیرستانها، به تعداد ٧٥٦ نفر بوده است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، ٢٥٤ نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش ، پرسشنامه محقق ساخته ، شامل ٤٦ سوال بر اساس طیف ٥ درجه ای لیکرت بود که فرصتها و تهدیدهای فناوری اطلاعات را در سه حیطه شناختی ، عاطفی و رفتاری تربیت دینی دانش آموزان سنجیده است . تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی ، نشان داد که در تربیت دینی دانش آموزان ، مهمترین فرصتها در حیطه شناختی ؛ کیفیت بخشی به تربیت دینی با ایجاد شناخت نسبت به ابعاد آن، در حیطه عاطفی تقویت ایمان به ارزشها وآموزههای دینی و در حیطه رفتاری ، غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان است و مهمترین تهدیدها در حیطه شناختی ، فروکاستن از ارزشهای دینی در نظر دانش آموزان ، در حیطه عاطفی ، نسبی و سلیقه ای تلقی کردن ارزشهای اخلاقی و در حیطه رفتاری ، ایجاد شکاف میان رفتارهای دانش آموزان و آموزههای قرآن و اهل بیت (ع ) است .
ملخص الجهاز:
"com با توجه به اینکه میانگین های تمامی سؤالات بجز سؤال ٣٣ ، بزرگتر از میانگین فرضی (٣) است ، میتوان نتیجه گرفـت بـر اسـاس نظـر دبیـران درس دیـن و زنـدگی ، مربیـان پرورشـی و مشـاوران ، تهدیدهای ناشی از گسترش فناوری اطلاعات در حیطه شناختی تربیت دینـی دانـش آمـوزان شـامل جهتدهی افکار دانش آموزان بـه سـمت غیـر دینـی شـدن ، افـزایش شـکاف میـان دانـش آمـوزان و خانواده ها نسبت به آموزه های دینـی ، ایجـاد و افـزایش تعـارض میـان تربیـت خـانواده ای و تربیـت مدرسه ای، ایجاد تردید در عقاید و باورهای دینی دانش آموزان و فروکاستن نظام اخلاقی دینـی بـه ارزشهای حداقلی در نظر دانش آموزان است .
002 تأیید با توجه به اینکه میـانگین هـای سـؤالات ٣٤، ٣٧، ٣٨، ٣٩ و ٤٠ بزرگتـر از میـانگین فرضـی (٣) است ، میتوان نتیجه گرفـت کـه بـر اسـاس نظـر دبیـران درس دیـن و زنـدگی ، مربیـان پرورشـی و مشاوران ، تهدیدهای ناشی از گسترش فناوری اطلاعات، در حیطه عاطفی تربیت دینی دانش آموزان شامل کاهش روابط تربیتی و عاطفی بین معلم و دانش آموز، ایجاد نشاط و معنـی بخشـی کـاذب بـه زندگی دانش آموزان ، گرایش به آسیبهای اخلاقی در محیط فرهنگی و اجتمـاعی ، نسـبی ، فـردی و سلیقه ای تلقی کردن ارزشهای اخلاقی و فروکاستن از روابـط انسـانی سـازنده میـان دانـش آمـوزان است ."