خلاصة:
به منظورتحلیل و بررسی تغییرات بارش برف سنگین در منطقه شمال غرب کشور، آمار روزانه دما و بارش ١٠ ایستگاه سینوپتیک که شامل ایستگاههای پر برف محدوده مطالعاتی را می شوند، از سازمان هواشناسی کشور دریافت گردید. بررسی ها نشان داد که بارش برف سنگین در همه ایستگاهها و در طول دوره آماری مشترک دارای نوسانات زیاد و روند کاهشی بوده است . استفاده از آزمون رتبه ای من کندال در مورد ایستگاههای دارای آمار طولانی مدت، وجود روند نزولی در دریافت بارش برف سنگین را برای ایستگاههای تبریز و ارومیه و عدم وجود روند در اردبیل و خوی را نشان داد. همچنین آزمون گرافیکی من کندال نشان داد که در دهه اخیر بارش برف سنگین به جز تبریز در سه ایستگاه دیگر در جهت کاهشی ، تغییر ناگهانی داشته ، اگر چه این تغییر، معنی دار نبوده است . بررسی تغییرات ماهانه بارش برف سنگین ، وقوع این نزولات در بازه زمانی طولانی هشت ماهه (اکتبر تا می ) را برای ایستگاههای اردبیل ، اهر و خلخال نشان می دهد. از نظر نسبت بارش برف سنگین به کل بارشهای سنگین برای ٥ ماه برفی سال، اردبیل با ٩٠ ٪ و مراغه فقط با ٤١٪ به ترتیب بیشترین و کمترین نسبت را دارا بودهاند.
ملخص الجهاز:
"/ شکل ١- نقشه محدوده مورد مطالعه و موقعیت ایستگاه های انتخابی جدول ١ – ویژگی های جغرافیایی ایستگاههای انتخابی در منطقه شمال غرب کشور نام ایستگاه سال های آماری طول دوره ثبت طول جغرافیایی عرض جغرافیایی ارتفاع از سطح دریا (متر) اردبیل 2008-1976 32 48 ° 17 38 °15 1349 ارومیه 2008-1961 47 45 °52 37 °32 1312 اهر 2008-1986 22 47 °41 38 °17 1390 پیرانشهر 2008-1986 22 45° 85 36 °40 1455 تبریز 2008-1961 47 46° 17 38 °8 1364 خلخال 2008-1987 21 49 °2 37 °38 1796 خوی 2008-1961 47 44 °58 38° 33 1107 ماکو 2008-1986 22 44 °26 39° 20 1470 مراغه 2008-1986 22 46 °16 37 °24 1477 میانه 2008-1987 21 47° 42 37 °27 1110 انتخاب نمونه های مطالعاتی با توجه به تعریف سازمان هواشناسی جهانی از بارش برف سنگین «بارش ١٥ سانتی متر برف در ٢٤ ساعت » و در نظر گرفتن اینکه هر ١٥ سانتی متر برف به طور متوسط معادل ١٢.
مطابق شکل مذکور و تحلیل ایستگاهها به طور جداگانه می توان اذعان داشت : ١-ایستگاه تبریز به سبب عدم تلاقی منحنی های u و 'u تغییرناگهانی را در دریافت بارش برف نشان نمی دهد، اما روند کاهشی این سری آماری مشخص بوده، به طوری که از سال ١٩٩٦ از محدوده بحرانی (خط ٩٦ ١-) عبور کرده و معنی دار شده است .
٣-ایستگاه خوی دارای بیشترین تغییرات در میزان بارش برف سنگین بویژه در دهه ٨٠ میلادی در بین تمامی ایستگاههای انتخابی است و وجود تلاقی های متعدد بین دو منحنی u و'u نشان دهنده نوسانات زیاد اما فاقد روند خاص در این دادههاست ."