خلاصة:
اسکان غیر رسمی از جمله پدیده هایی است که به دنبال تحولات ساختاری و بروز مسائل و مشکلات اقتصادی- اجتماعی مانند جریان سریع شهرنشینی و مهاجرت های روستایی لجام گسیخته در بیشتر کشورهای جهان بویژه کشورهای جهان سوم پدیدار گردیده است. از آنجا که این پدیده در زمینه ای از عوامل فراتر از مکان شکل و گسترش یافته و متقابلا بر محیطی فراتر از آن نیز تاثیر می گذارد، چاره جویی این مساله به سیاست گذاری و اقداماتی نه فقط در سطح محلی آن، بلکه در سطح ملی نیاز دارد. با توجه به این نگرش، در این پژوهش، ابتدا نگرشی بر دیدگاه تئوریک موضوع و شکل گیری این پدیده در جهان داشته سپس ویژگی های ساختاری اسکان غیر رسمی در ایران را با مطالعه روی نمونه، شهرک توحید شهر بندرعباس، در راستای ساماندهی و برخورد با این مساله مورد تبیین قرار می دهد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و یافته های کلی تحقیق عبارتند از: 1- موفقیت ساماندهی اسکان غیر رسمی در گرو اتخاذ سیاست های ملی مرتبط با موضوع برای رفع عدم تعادل های ساختاری جوامع شهری است. 2- اولویت داشتن سیاست ساماندهی در محل با تاکید بر راهبرد توانمند سازی در سال های اخیر با توجه به عدم موفقیت سیاست های دیگر تجربه شده، حتی در حادترین مناطق اسکان غیر رسمی بویژه از لحاظ شرایط طبیعی و توپوگرافی، دوری از شهر و...3- میزان موفقیت سیاست های فوق در گرو حمایت های اولیه و پشتیبان دولت و نهادهای مدیریت شهری می باشد.
Informal settling is one of the phenomena that have been created because of financial and social problems in the rapid growth of the cities and migration of rural settlers to cities mostly in the third world countries. Informal settling، as a result has turned to be not a local، but a national issue، and the related policies should work in a national level. This article has studied the theoretical approach of the issue and the formation of informal settling in Iran، and the town of Tohid in Bandar Abbas. It then suggests the ways and proposals for treating the issue. The research method is descriptive analytic and its findings are:
1- The adjustment of informal settling needs national related policies.
2- The settling of the issue in each region and area needs local policies and priorities that have been experienced in many regions.
3- The rate of success of the above mentioned policies needs the support of the government and urban management.