خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه موفقیت تحصیلی دانشجویانی که از توالی رشته در دوره کارشناسی ارشد برخوردارند با دانشجویانی که فاقد توالی رشته اند انجام شده است.این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی است و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در رشته های مختلف دانشگاه های دولتی ایران می باشد. جامعه دوم تحقیق اعضاء هیات علمی دانشگاه ها می باشند.حجم افراد نمونه شامل 440 نفر است که 170 نفر از اساتید و 270 نفر از بین دانشجویان به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده است. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه است که یکی مخصوص اساتید و دیگری به منظور کسب اطلاعات از دانشجویان کارشناسی ارشد تنظیم گردید. این پرسشنامه ها حاوی سوالاتی است که به صورت بسته و یا کوتاه پاسخ ارائه شده است. دو گروه نمونه تحقیق به سوالات پرسشنامه ها پاسخ دادند و با استفاده از تجزیه و تحلیل های آمار توصیفی و استنباطی، داده ها بررسی و نتایج زیر به دست آمد:1- اساتید علوم انسانی «رضایت از رشته کارشناسی ارشد دانشجویان فاقد توالی رشته» را بیشتر از سایر اساتید ارزیابی می کنند. اساتید مخالف با تغییر رشته درصدهای پایین تری را برای «شانس اشتغال» و «رضایت دانشجویان» ارزیابی می کنند .2-اساتیدی که نگرش های منفی به تغییر رشته دارند، نظرهای منفی تری به تغییر رشته می دهند و اساتید علوم انسانی در مقایسه با اساتید سایر رشته ها برای دانشجویانی که تغییر رشته می دهند موفقیت بیشتری پیش بینی می کنند. 3-اساتید موافق با تغییر رشته جامع نگری بیشتری را برای دانشجویان فاقد توالی رشته اظهار می کنند.4-اساتید وجود انگیزه های مادی را در تصمیم به تغییر رشته در دوره کارشناسی ارشد تاکید نمی کنند.5-از دیدگاه دانشجویان میزان رضایت از رشته تحصیلی در دوره کارشناسی در تغییر رشته موثر نیست ولی میزان علاقمندی به رشته تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد در «تغییر رشته» موثر است.6-با توجه به تعداد بیشتر ترم های مشروطی دانشجویانی که توالی رشته دارند، دانشجویان فاقد توالی رشته موفق تر هستند.7-از دیدگاه دانشجویان، انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشجویانی که توالی رشته دارند با انگیزه رفاه اجتماعی در آینده و حال در ارتباط است انتخاب رشته دانشجویان فاقد توالی رشته با عواملی چون «روشن دیدن آینده شغلی»، «رفاه و درآمد» و «ارزش اقتصادی» تقارن دارد.
The main objective of this research was to compare the university students' educational success who had consecution in their field of study at M.S. level with those who hadn't.This research was done by descriptive survey method. The population included all university students at M.S. level in different fields and also their instructors in Tehran public universities. A sample of 170 instructors and 270 students were selected by stratified random sampling method. Two closed response questionnaires were used; one of them was used for instructors and the second one for M.S. students. The results showed: 1- The human science instructors evaluated the satisfaction of M.S. Students without consecution more than other students. Those instructors who disagreed with changing students field of study at M.S. level evaluated lower chance of students occupation and satisfaction. 2- Instructors who disagreed with changing students' field of study at M.S. level declared more negative view towards changing field of study. Human science instructors predicted more success for students who changed their field of study . 3- Instructors who were agree with changing student's fields declared more comprehensiveness for students without consecution. 4- Instructors didn't emphasized on the materiality motivations in terms of decision to change field of study at M.S. level. 5- From student's point of view، The rate of satisfaction from field of study in B.S. didn't influenced on changing it at M.S. level، but the rate of interest towards their field of study at M.S. was significant factor which influenced changing field of study. 6- Since students who had consecution in their field of study had more faild scores، students without consecution were more successful. 7- From student's point of view، selecting the field of study at M.S. level in students with consecution was related to social welfare motives in present and future، while selecting field of study in students without consecution was related to factors such as، future job selection، welfare، income and economic values.