خلاصة:
هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی برای افزایش بهره وری پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی است. جهت ارائه مدل بهره-وری پژوهشی با بهره گیری از نظریه مبنایی (GT) با هفت گروه از اطلاع رسانان کلیدی با استفاده از روش مصاحبه عمیق گفتگو گردید و سپس با طی فرایند کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی به الگوی بهره وری پژوهش دست یافت. در الگوی بدست آمده موجبات علی، سطوح مداخله و عوامل، پیامدها و نتایج و هم-چنین عوامل زمینه ای مورد بحث قرار گرفته است. سپس در بخش مطالعات کمی و میدانی از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه براساس مدل نظریه مبنایی حاصل از مصاحبه ها ساخته شد. محتوای پرسشنامه دربرگیرنده مولفه هایی شامل عوامل بهره وری پژوهشی اعضای هیات علمی، تسهیل-گران، پیامدها و زمینه های بروز بهره وری پژوهشی است. که در بخش عوامل، در دو قالب درونی و بیرونی 75 عامل، در بخش تسهیل-گران بهره وری پژوهش 10 مولفه، در بخش نتایج 11 مولفه و نهایتا در بخش عوامل زمینه ای 6 مولفه لحاظ شد. موجبات علی (درونی و برونی) بهره وری پژوهشی در این مقاله یک مدل نهایی معادلات ساختاری از بهره وری پژوهشی اعضای هیات علمی ارائه می شود.
The purpose of this study was to develop a model for increasing research productivity of faculty members at Shahid Beheshti University. Using the mixed (explanatory) methods design، the researcher conducted in-depth interviews with seven groups of key informants to develop this model. Appling the open، axial and selective encoding، the initial research productivity model for the faculty members was obtained. In this study، the initial model، mediating factors، intervening levels، results، implications، and contextual factors are discussed. Using quantitative research and questionnaire، this model was tested and approved. In quantitative research، structured interviews with experts were conducted on the basis of the questionnaire developed by the researcher. The content of the questionnaire included factors of research productivity، facilitators، outcomes and settings in order to reveal research productivity. Subscales of the questionnaire were: the mediating internal and external factors (75 items)، the facilitators of research productivity (10 items)، the results (11 items) and finally the contextual factors (6 items). The reliability of the subscales of the questionnaire was satisfactory، with alpha coefficients ranging from ranging from 0.72 to 0.92. A sample of 72 faculty members from 16 faculties and research centers at Shahid Beheshti University، has examined the initial model. Finally، data were analyzed using structural equation modeling.