خلاصة:
فضاهای آموزشی ، از مهم ترین کاربری های شهری محسوب میشود و تعیین بهینه مکان استقرار مدارس ، از جمله وظایف برنامه ریزان شهری است . در سال های اخیر، افزایش ضریب شهرنشینی، زمینه استقرار نامناسب فضاهای آموزشی را فراهم کرده است . برای استقرار مناسب و منطقی این گونه مکان ها، به کارگیری روش های علمی ، امری ضروری است . ارزیابی نحوة استقرار مدارس متوسطه دخترانه در ناحیه ٢ شهر زنجان ، با استفاده از مدل تلفیقی تاپسیس و آنتروپی شانون و با معیارهای سرانه فضای باز و کلاس درس ، دسترسی ، قدمت و امنیت ترافیکی انجام می گیرد. این پژوهش ، کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی است . هدف مقاله ، تحلیل و ارزیابی نحوة استقرار فضاهای آموزشی مقطع متوسطه ناحیه ٢ شهر زنجان و به دنبال آن ، دستیابی به الگویی بهینه به منظور استقرار مطلوب فضاهای آموزشی ، افزایش کارایی و تسهیل در بهره برداری آن ها در سطوح مختلف است . نتایج نشان میدهد که مکان فعلی اکثر مدارس مورد مطالعه ، با استانداردهای لازم برای فضاهای آموزشی مطابقت ندارد. مدارس مستقر در مرکز ناحیه ، دارای ظرفیت پایین فضای باز و کلاس درس هستند و بعضی مدارس نیز سازگاری نسبتا اندکی با کاربری های همجوار دارند. بیشترین ناسازگاری ، مربوط به استقرار مدارس در جوار خیابان های پرتردد و ایجاد مشکل های متعدد از جمله آلودگی صوتی ، آلودگی هوا و تصادف دانش آموزان با خودروهای عبوری است . یافته های پژوهش ، بیانگر غلبه ضعف ها بر قابلیت های این مدارس است . در ماتریس نهایی وزن دهی ملاحظه شد که شش مدرسه از مجموع دوازده مدرسه ، کمترین میزان برخورداری را دارند.
ملخص الجهاز:
"ارزیابی نحوة استقرار مدارس متوسطۀ دخترانه در ناحیۀ ٢ شهر زنجان ، با استفاده از مدل تلفیقی تاپسیس و آنتروپی شانون و با معیارهای سرانۀ فضای باز و کلاس درس ، دسترسی ، قدمت و امنیت ترافیکی انجام می گیرد.
وضعیت سیاسی استان زنجان بحث و یافته ها با توجه به چارچوب نظری ، ارزیابی نحؤە استقرار فضاهای آموزشی با استفاده از مدل تلفیقی تاپسیس و آنتروپی شانون ، برای شناسایی، تبیی و تجزیه و تحلیل وضعیت مدارس متوسطة دخترانة ناحیة ٢ شهر زنجان انجام شده است.
ماتریس داده های اولیۀ مدل تاپسیس (ماتریس اول ) قدمت سرانۀ کلاس درس سرانۀ فضای باز دسترسی امنیت ترافیکی شاخص 5 5 3 4 ٨ میثاق 6 9 6 8 ٦ معارف ۷ 4 5 6 ٩ روغنی زنجانی 5 5 9 6 ٨ باهنر 2 5 3 8 ٤ عصمت 6 6 9 ۷ ٦ مهدیه 8 8 ۷ 5 ٨ رضوان ۷ 9 4 6 ٨ میلد 8 8 9 4 ۷ بهارستان 6 5 3 9 ٦ عفاف 6 5 9 8 ٤ پروی اعتصامی 4 6 4 ۷ ٦ هاجر 12 12 12 12 12 ٢()aij٤٤٠ ٢()aij ٥٠٣ ٢()aij ٤٩٣ ٢()aij ٥٣٦ ٢()aij ٥٦٢ مجبمهوعتواسن و٢نها i 1 i 1 i 1 i 1 i 1 12 12 12 12 12 70aij 75 aij 71 aij 78 aij 80 aij مجموع ستونها i 1 i 1 i 1 i 1 i 1 منبع: ندارندگان برای تشکیل ماتریس دوم، همة دادههای ستونی ماتریس اول، بر جذر مجموع ستونها به توان ٢ تقسیم می شود و در ای ماتریس قرار میگیرد."