خلاصة:
امروزه تعداد زیادی از سازمانها جهت بهبود فرایندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خود از کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات استفاده مینمایند که دربرگیرنده تجارب موفق در زمینه پیادهسازی مدیریت خدمات فناوی اطلاعات میباشد. اگرچه بسیاری از سازمانها به استقرار و استفاده از کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات روی آوردهاند، اما همه آنها در پیادهسازی آن موفق نبودهاند. هدف این پژوهش شناسایی عوامل حیاتی موفقیت اجرای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات نسخه سوم در سازمانها با استفاده از یک رویکرد ترکیبی میباشد. بدین منظور، در ابتدا با مرور پژوهشهای گذشته، 12 عامل حیاتی موفقیت شناسایی گردیده و سپس از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان این حوزه، 10 عامل جدید که در ادبیات موضوع مورد اغفال واقع شدهاند، استخراج گردید. در ادامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به شناسایی و تأیید عوامل مکنون پرداخته شده است. بر مبنای نتایج حاصل از آن، عوامل سازمانی، انسانی، مدیریتپروژه، مدیریتی و فرایندی به عنوان گروههای اصلی عوامل حیاتی موفقیت اجرای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات نسخه سوم در ایران شناسایی شدهاند.
ملخص الجهاز:
در همان سال ، هاستين ٢ و همکاران (٢٠٠٥) با استفاده از روش تحقيق مطالعه موردي به بررسي شش سازمان موفق در امر پياده سازي مديريت خدمات فناوري اطلاعات پرداخته و بر اساس يافته هاي پژوهش شش عامل حياتي موفقيت "آغاز پروژه با فرايندهايي که سريعا به سرانجام ميرسند، بهبود مستمر، ايجاد آگاهي و پذيرش با استفاده از کمپين هاي بازاريابي، پشتيباني مديران در راستاي اعمال تغييرات آموزش ، بهبود مهارت هاي نيروي انساني و ايجاد تيم هاي کاري جهت سوق دادن فرايندهاي نوين به سمت خدمت محوري" شناسايي شدند.
يافته هاي محققان حاکي از آن است که ترکيب چارچوب هاي CobiT،CMMI و ٩٠٠١ ISO با چارچوب ITIL علاوه بر آن که ضريب موفقيت اجراي آن را افزايش ميدهد به سازمان ها در جهت ايجاد يک حکمراني قدرتمند در زمينه فناوري اطلاعات کمک فراواني مينمايد(کاتراستيل و همکاران ، a٢٠٠٦) تن ١ و همکاران ( ٢٠٠٧) با مطالعه يک دستگاه دولتي در زمينه ارائه خدمات بهداشت و درمان در استراليا که موفق به استقرار متمرکز چارچوب ITIL در سازمان شده بود، به ارائه عوامل حياتي موفقيت اجراي اين سيستم ها پرداختند و آن ها را با استفاده از چهار منظر مديريت (تعهد مديريت عالي، مديريت مزاياي حاصل شده ، ارتباط مناسب ميان فروشنده ومشاور و مديريت پروژه )، مشتري (مديريت تغيير، آموزش و رضايت مندي مشتريان )، فرآيند (روش شناسي فرايند و عملکرد فرايند) و ابزار (مجموعه ابزارهاي مرتبط بامديريت خدمات فناوري اطلاعات ) طبقه بندي نمودند.