خلاصة:
این پژوهش با هدف مقایسه آموزش نظریه LMX با و بدون خدمات مشاوره به مدیران و تاثیر آن بر نگرش های شغلی آنان در آموزش و پرورش شهرستان خوی انجام شد. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی که دارای دو گروه آزمایشی بود که به صورت تصادفی به دو بخش تقسیم شده اند. پیش آزمون روی گروه های آزمایشی اجرا شد سپس نظریه LMX به مدیران یکی از گروه های آزمایشی آموزش داده شد. به گروه دیگر علاوه بر آموزش نظریه LMX خدمات مشاوره ای در خصوص اهمیت مشاوره ، مشاوره سازمانی و نحوه ارتباط کارکنان ارائه شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرستان خوی در سال تحصیلی ٨٩-٨٨ بود که از این جامعه تعداد ٧٠ نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به روش تصادفی ساده و به قید قرعه نیز در گروه های آزمایشی قرار داده شدند. از پرسش نامه های خشنودی شغلی (مارتین و گانون )، رضایت شغلی (اسمیت ، کندال ، هیولین )، تعهد سازمانی (مودای و همکاران ) استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون های t مستقل و تحلیل واریانس ) استفاده شده است . یافته های تحقیق نشان داد: آموزش نظریه LMX همراه با خدمات مشاوره ، خشنودی و رضایت شغلی مدیران مدارس متوسطه را افزایش می دهد. آموزش نظریه LMX همراه با خدمات مشاوره بر تعهد سازمانی تاثیر دارد. آموزش نظریه LMX همراه با خدمات مشاوره با توجه به جنسیت بر خشنودی و رضایت شغلی مدیران متفاوت است . آموزش نظریه LMX همراه با خدمات مشاوره با توجه به جنسیت بر تعهد سازمانی مدیران متفاوت است آموزش نظریه LMX همراه با خدمات مشاوره با توجه به سابقه شغلی بر خشنودی و رضایت شغلی مدیران متفاوت است . آموزش نظریه LMX همراه با خدمات مشاوره با توجه به سابقه شغلی و تعهد سازمانی مدیران متفاوت است .
ملخص الجهاز:
"در داخل کشور به انجام رسیده است و افزون بر این ، نظر به این که ابعاد نظریه LMX در کشورها و در شرایط سازمانی ما بسیار کم مورد مطالعه قرار گرفته است ، این پژوهش در نظر دارد این مسأله را مورد بررسی قرار دهد که آیا با توجه به مفروضه های نظریه LMX و در کنار آن ارائه خدمات مشاوره شغلی به مدیران آموزش و پرورش ، چه تأثیری بر نگرش شغلی آنان به وجود خواهد آورد؟ 1 Davis & Gardner 4- Job satisfaction 2 Grean & Uhl-Bien 5- Job involvement 3- Organizational commitment 6- Occupational perception اهداف پژوهش هدف کلی ژوهش هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر نظریه LMX همراه با خدمات مشاوره و بدون خدمات مشاوره بر خشنودی و رضایت شغلی ، تعهد سازمانی مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرستان خوی می باشد.
برای بررسی تفاوت بین میانگین نمرات گروه ها از آزمون توکی وهمگنی میانگین ها به شرح جدول های ١٠ و ١١ استفاده شده است وبا توجه به مقدار موجود در این جدول ها فقط بین میانگین نمرات خشنودی و رضایت شغلی مدیران با سابقه کم با میانگین مدیران دارای سابقه متوسط تفاوت معنی داری وجود دارد و تفاوت بین بقیه گروه ها معنی دار نیست .
در جدول ١٢شاخص های آمار توصیفی ، نمرات تعهد سازمانی مدیران با توجه به سابقه خدمت در بعد از آموزش شامل : فراوانی ، میانگین و انحراف استاندارد گزارش شده است و بیشترین مقدار میانگین مربوط به مدیران دارای سابقه متوسط وکمترین مقدار مربوط به مدیران درای سابقه خیلی زیاد است ."