خلاصة:
پدیده فرار دختران از منزل که در طی سال های اخیر در جامعه رو به فزونی نهاده از مقوله های آسیب اجتماعی است که مهار آن به مدیریت قوی اجتماعی نیازمند است. ولی در کنار این عامل ویژگی های شخصیتی و انگیزه فردی نیز در ایجاد این معضل نقش بسیار مهمی دارد. این مطالعه از نوع پس رویدادی می باشد. بدین منظور 120 آزمودنی (60 نفر دختر فراری و 60 نفر دختر غیرفراری) انتخاب شدند. این دختران فراری 30-11 سال داشتند که در دوره زمانی 1391-1390 توسط نیروی انتظامی دستگیر و به مرکز اورژانس اجتماعی شهر تبریز تحویل داده شده بودند. دختران غیرفراری بر اساس سن، میزان تحصیلات، طبقه اقتصادی با دختران فراری همتا شدند. در این مطالعه از مقیاس سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری کارور و وایت استفاده شد. نتایج حاصل از یافته های تحقیق نشان داد که تفاوت دو گروه دختران فراری و دختران غیرفراری در سیستم فعال سازی و سیستم بازداری رفتاری با یکدیگر متفاوت بوده و هر دو سیستم در دختران فراری فعالتر است. تفاوت بین سیستمهای فعال سازی/بازداری رفتاری دختران فراری و دختران غیرفراری معنادار می باشد. چالش های نظری و پژوهشی در پی بردن به عوامل شخصیتی دختران فراری دریچه ای نوین به سوی پرسش هایی است که دهه ها ذهن پژوهشگران را به خود معطوف داشته است تا به بررسی عوامل شخصیتی دخیل در فرار دختران از منزل بپردازد.
ملخص الجهاز:
"بر اساس مبانی نظری، پیشینه پژوهشی، شیوع و آمار بالای پدیده دختران فراری و سبب شناسی ذکر شده، مسأله اصلی پژوهش این است که آیا سیستم های مغزی- رفتاری دختران فراری به عنوان یکی از عوامل مداخله گر در پیدایی این آسیب نقش مؤثر و معنا دار دارد و تحقیق حاضر برای بررسی آن، سیستم های فعال ساز/ بازداری رفتاری دختران فراری با غیر فراری را مقایسه می کند.
ابزار و روش طرح پژوهش علی- مقایسه ای است و در این راستا ،60 دختر فراری که از فروردین سال 1390 تا اسفند سال 1390 از طریق نیروی انتظامی به مرکز اورژانس اجتماعی شهر تبریز ارجاع داده شده بودند،به صورت در دسترس انتخاب گردیدندو به شرط داشتن دامنه سنی11 تا 30 با هوش طبیعی و عدم وجود اختلال سایکوتیک مورد آزمون قرار گرفتند.
نتایج این پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی در دو گروه دختران فراری و غیرفراری تفاوت وجود دارد که همسو با تحقیقات پیشین است (وزیری، لطفی کاشانی،1390؛ احدی، لطفی کاشانی،1386؛ معظمی،1380؛ رسولزاده طباطبایی،1384).
حساسیت بین فردی بالا،سطح اضطراب بالا، تفکر بدبینانه، اختلال شخصیت مرزی، پرخاشگری از جمله تفاوت های دختران فراری با دختران غیر فراری است که در تحقیقات قبلی نشان داده شده است (زادپرور، 1372، سعیدی، 1373، بهبودی،1378، گرینوالد، 1975، لویس 1991 ، روزنتال و همکاران ،2006 ).
نتیجه نهایی این که بین BAS و BIS دختران فراری و غیر فراری در اغلب موارد تفاوت وجود دارد و این تفاوت به نفع گروه دختران فراری است که بستر را برای فرار از منزل آنان فراهم می کند."