خلاصة:
تدوین چارچوب نظری مکفی و آزمون تجربی آن برای احراز شرایط لازم و کافی توازن بین برابری در آموزش عالی و توسعه اقتصادی هدفی است که در این مقاله دنبال میشود. در این پژوهش سعی بر این است که با استخراج مسیر علی عطفی و ترکیبی، سازوکارها و عوامل تاثیرگذار بر توازن بین توسعه اقتصادی و برابری در آموزش عالی در سطوح مختلف احصاء گردد. روش این مطالعه ، تطبیقی- کمی بوده و مجموعه داده های ٤٨ کشور با استفاده از رهیافت منطق فازی مورد تحلیل قرار گرفته است . نتایج شرایط لازم و کافی منفرد نشان داد که شروط انسجام اجتماعی، عام گرائی، کنترل فساد، حـاکمیت قانون ، مـردم سـالاری، ثبات سیاسی، صنعتیشدن و جهانیشدن اقتصادی هر یک به تنهایی شرط لازم و کارائی علمی شرط کافی بروز نتیجه (توازن برابری در آموزش عالی و توسعه اقتصادی) است . در علیت های عطفی و ترکیبی، از میان مسیرهای متعدد علی، تنها یک مسیر علی بر اساس معیارهای کفایت نظری و تجربی (ضریب پوشش و سازگاری) دارای اهمیت نظری و تجربی لازم بود. در این مسیر علی، کارائی علمی، صنعتی شدن ، حاکمیت قانون ، مردم سالاری و ثبات سیاسی در ترکیب با هم ، مجموعا علیت عطفی کافی را در بروز نتیجه مورد نظر (توازن برابری در آموزش عالی و توسعه اقتصادی) فراهم نمودند.
ملخص الجهاز:
"نتیجه میانگین میانه انحراف معیار حداقل حداکثر تعداد موارد ثبات سیاسی -0,569 -0,454 0,935 -2,44 1,03 48 مردم سالاری 3,53 3,40 1,89 1 7 48 کنترل فساد -0,172 -0,409 0,928 -1,55 2,01 48 جهانیشدن اقتصادی 54,01 53,59 13,71 28,57 79,55 46 حاکمیت قانون -0,158 -0,410 0,962 -1,83 1,95 48 صنعتیشدن 13,37 6,56 18,34 0 100 48 کارائی علمی 7,66 1,77 16,01 0 100 48 انسجام اجتماعی 58,35 59,46 23,69 0 100 45 عام گرائی 24,61 19,66 20,44 0 100 38 مساوات طلبی 68,33 70 17,32 35 100 42 توازن برابری و توسعه اقتصادی 13,09 2,95 20,58 0 100 48 بررسی شرایط لازم و کافی علی منفرد در رهیافت منطق فازی برای ارزیابی شرط لازم و کافی از اصل زیرمجموعه استفاده میشود.
جدول ٤: تحلیل شرایط ضروری و لازم توازن برابری آموزشی و توسعه اقتصادی متغیر نتیجه : توازن برابری آموزشی و توسعه اقتصادی ضریب پوشش ضریب سازگاری 0,877 0,589 ثبات سیاسی 0,899 0,491 مردم سالاری 0,857 0,666 کنترل فساد 0,884 0,474 جهانیشدن اقتصادی 0,871 0,641 حاکمیت قانون 0,911 0,828 صنعتی شدن 0,840 0,889 کارائی علمی 0,914 0,534 انسجام اجتماعی 0,930 0,559 عام گرائی 0,732 0,683 مساوات طلبی 1 علیت عطفی و ترکیبی برای تحلیل شرایط کافی از جدول صدق فازی استفاده میشود که نتایج آن ترکیبات علی ممکنی را منعکس میکند که کل موارد مورد مطالعه را در بر میگیرد."