خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة میان متغیرهای پیشایندی شناختی (توانایی شمارش، توجه
بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی) با شایستگی ریاضی در کودکان پیشدبستانی است.
جامعة آماری پژوهش، 199 کودک 5 تا 6 ساله پیشدبستانی شهر اصفهان بود که به روش
نمونهگیری تصادفی انتخاب و بررسی شدند. ابزاهای پژوهش عبارت بودند از:1. مقیاس
شایستگی ریاضی کودکان اوترخت، 2. آزمون توانایی شمارش، 3. آزمون توجه بصری، 4.
آزمون تواناییهای فراشناختی، 5. درک مطلب خواندن. نتایج پژوهش نشان داد که توانایی
شمارش49/0، دانش فراشناختی46/0، توجه بینایی41/0، درک شنوایی38/0 پیشبینیکننده
شایستگی ریاضی در کودکان است. پیشنهاد میشود که مربیان کودکان پیشدبستانی،
مهارتهای را فوق در کودکان تقویت کنند.
ملخص الجهاز:
"چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة میان متغیرهای پیشایندی شناختی (توانایی شمارش، توجه بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی) با شایستگی ریاضی در کودکان پیشدبستانی است.
نتایج پژوهش نشان داد که توانایی شمارش49/0، دانش فراشناختی46/0، توجه بینایی41/0، درک شنوایی38/0 پیشبینیکننده شایستگی ریاضی در کودکان است.
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة میان متغیرهای پیشایندی شناختی (توانایی شمارش، توجه بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی) با شایستگی ریاضی در کودکان پیشدبستانی است.
در این پژوهش شایستگی ریاضی متغیر ملاک و توانایی شمارش، توجه بینایی، درک شنوایی و دانش فراشناختی متغیرهای پیشبین است.
میانگین و انحراف معیار ابزارهای پژوهش روی آزمودنیها به تفکیک دختر و پسر اندازه مقیاس\پسران 103=n\دختران 94=n \میانگین\انحراف معیار\میانگین\انحراف معیار آزمون اوترخت\15/36\14/12\28/41\39/12 توانایی شمارش\64/6\24/1\22/5\36/1 توجه بینایی\22/0\12/0\37/0\14/0 درک شنوایی\73/5\42/1\21/8\39/1 دانش فراشناختی\27/10\19/1\28/12\37/1 در جدول شمارة (3) ضرایب همبستگی میان ابزارهای پژوهش ارائه شده است.
نتایج تحلیل گرسیون چندگانه پیشبینی شایستگی ریاضی اندازهها/متغیر t 2 R توانایی شمارش 26/3 76/2 19/0 توجه بینایی 08/0 01/2- 02/0 درک شنوایی 47/3 94/2 14/0 دانش فراشناختی 22/4 16/3 21/0 01/0< P =** بحث و نتیجهگیری اغلب پژوهشهای انجام شده در بارة متغیرهای شناختی مؤثر بر عملکرد ریاضی، متغیرهایی را به منزلة متغیر پیشبین انتخاب کردهاند که مختص ریاضی هستند.
Numerical and arithmetical cognition: A longitudinal study of process and concept deficits in children with learning disability.
Cognitive addition: A short longitudinal study of strategy choices and speed of processing difference in normal mathematical disabled children.
Mathematical learning disabilities: A view from developmental psychology."