خلاصة:
چکیده در جهان امروز هیچ کشوری بدون اتکا به تولیدات و خدمات سایر کشورها، نمی تواندکلیه نیازهای خود را برآورده سازد. حتی اگر بتواند هم، به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. براین اساس، گسترش تعاملات دولت ها در عرصه بین المللی منجر به گسترش نهادهای بین المللی جهانی و منطقه ای در حوزه های مختلف به منظور مذاکره و قانون گذاری شده است. سوال اصلی مقاله حاضر، در باره چیستی و ماهیت نقش نهادهای بین المللی در همکاری اقتصادی سیاسی شمال جنوب است. این مقاله بر اساس روش تحلیل فرضیه رقیب، سه فرضیه رقیب برای پاسخ به سوال اصلی طرح کرده است که عبارتند از: 1 سازمانهای بین المللی ما لی و تجاری از طریق ایجاد همکاری و رفع تعارض میان کشورها، دغدغه های توسعه جنوب و تداوم روند توسعه شمال را پاسخ می دهند. 2 سازمان های بین المللی مالی و تجاری بر اساس دیدگاه خرد مزیت نسبی در اقتصاد بازار آزاد ایجاد شده و منا فع شمال را برآورده می سازند. 3 سازمان های بین المللی مالی و تجاری نیروی کمکی برای توسعه جنوب تلقی می شوند و بهره گیری مطلوب از آن بستگی به تنوع صادرات بر اساس مزیت نسبی و توان رقابت پذیری بین المللی دارد. یا فته های پژوهش نشان می دهد که نرخ ناسازگاری مربوط به فرضیه اول بیشتر از فرضیه های رقیب است. این مسئله بیا نگر آن است که در شرایط فعلی سازمان های بین المللی مالی و تجاری، منافع شمال جنوب را به صورت متوازن برآورده نمی سازند.در جهان امروز هیچ کشوری بدون اتکا به تولیدات و خدمات سایر کشورها، نمیتواندکلیه نیازهای خود را برآورده سازد. حتی اگر بتواند هم ، به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست . براین اسـاس ، گسترش تعاملات دولت ها در عرصه بین المللی منجر به گسترش نهادهای بین المللـی جهـانی و منطقه ای - در حوزه های مختلف - به منظور مذاکره و قانون گذاری شده است . سوال اصـلی مقالـه حاضر، در باره چیستی و ماهیت نقش نهادهای بین المللی در همکاری اقتصادی- سیاسی شمال - جنوب است . این مقاله بر اساس روش تحلیل فرضیه رقیب ، سه فرضیه رقیب برای پاسخ به سوال اصلی طرح کرده است که عبارتند از: ١- سازمان های بین المللی ما لی و تجـاری از طریـق ایجـاد ، همکاری و رفع تعارض میان کشورها، دغدغه های توسعه جنوب و تداوم روند توسعه شمال را پاسخ میدهند. ٢- سازمان های بین المللی مالی و تجاری بر اساس دیدگاه خرد مزیت نسبی در اقتصـاد بازار آزاد ایجاد شده و منا فع شمال را برآورده میسازند. ٣- سازمان های بین المللی مالی و تجـاری نیروی کمکی برای توسعه جنوب تلقی میشوند و بهره گیـری مطلـوب از آن بسـتگی بـه تنـوع صادرات بر اساس مزیت نسبی و توان رقابت پذیری بین المللی دارد. یا فته های پژوهش نشان میدهد که نرخ ناسازگاری مربوط به فرضیه اول بیشتر از فرضـیه هـای رقیب است . این مسئله بیا نگر آن است که در شرایط فعلی سازمان های بین المللی مالی و تجاری، منافع شمال - جنوب را به صورت متوازن برآورده نمیسازند.
ملخص الجهاز:
"منـابع داده هـا ، مربوط به الگوی برون گرای تعدیل شده و نقش بانک جهانی و نهادهای دیگر در ارائه خط - پاییز ١٣٩٢ مشی و کمک های مالی به کشورهای درحال توسعه از اعتبار زیادی برخوردار است ، ارتباط آن ها نیز با فرضیه های تحقیق و قابلیت اطلاعات مذکور برای پاسخ گویی به سوال تحقیـق در حد زیاد ارزیابی می شود؛ زیرا کشورهایی که این الگو را اتخاذ کرده اند، موفقیـت هـای زیادی به دست آورده اند، علاوه بر ایـن ، یکپـارچگی سیاسـت هـای جنـوب بـرای دفـاع از سیاست هایی که تغییر منافع را امکان پذیر میسازد و حل مشکلات ناشی از جهانی شدن تنها در چارچوب نهادهای بین المللی تحقق می یابد.
کاپلاند و تایلور در سـال ١٩٩٤ بـا مطالعه ترکیب تجارت بین شمال و جنوب تأیید میکنند که تأثیرات طولانی تجـارت بـر - رشد و آلودگی زیست محیطی نامشخص است و دلیل اتلاف منابع و آلودگی بـا توجـه بـه نظرات مذکور این است که کشـورهای در حـال توسـعه از امکانـات مـالی و تکنولـوژیکی کشورهای توسعه یافته برخوردار نیستند، در نتیجه نوع سیاست هایی که برای مصرف انرژی اتخاذ کرده اند نیز تا حدی متفاوت است .
5 نتیجه گیری با تفسیر اطلاعات ماتریس در این مقالـه مشـخص مـیشـود کـه اولا مجمـوع نـرخ هـای ناسازگار با هریک از فرضیه های مورد نظر مقاله ، نشانگر درجه ابطال هر یک از فرضـیه هـا است و بنابراین ، سازمان های بین المللی در همکاری شمال - جنوب در حـوزه اقتصـادی- سیاسی، در صورت وجود توان رقابتی جنوب ، خواهند توانست منافع جنوب را بـه عنـوان نیروی کمکی توسعه بخشند؛ زیرا نرخ ناسازگاری مربوط به ایـن فرضـیه (فرضـیه سـوم ) کمتر از دو فرضیه رقیب است ."