ملخص الجهاز:
"تصور بر آن است که بسیاری از معانی کاملا دینی بر آن استوار است؛ زیرا اگر در وجودشناسی دچار خطا شوید و از ماهیت موجودات تفسیری نادرست داشته باشید، به احتمال زیاد واکنشهای عاطفی نادرستی نسبت به تفاسیر نادرست از خود نشان خواهید داد که عبارت است از دلبستگی افراطی به آنچه (به نادرست) مطلوب بیآغاز و بیپایان انگاشته میشود (احتمالا خدا، یا دیگر انسانها)، که خلود است؛ و یا ناامید شدن به خاطر این حکم (نادرست)، که اصلا چیزی وجود ندارد، که انکارگرایی است.
depedent Co- Origination (Pratitya - Samutpada) کوتاهترین فهرست جامع ممکن نیاز داریم (آیا 50 مقوله نیاز داریم یا 100 مقوله؟ آیا حافظه باید در فهرست باشد یا نه؟) اختلاف نظرهای وجود دارد؛ حال چه راه حلی در این باره میتوان ارائه داد؟ و چهارم این که، آیا با اسناد وجودی واقعی به درمهها (گرچه وجودی گذرا)، از این بینش بنیادین دینی ـ فلسفی تخلف نکردهایم که وجودشناسی آدمی نباید دلبستگیهای نادرست را بپروراند؟ در پس این مشکلات بود که تفسیرهای دیگری درباره این ادعای بنیادین که هر چیزی ناپایدار است رخ نمود و نظریه مورد بحث زیر از آن جمله است.
از بسیاری جهات در اینجا به تجربه رویا (5) پرداخته میشود: اگر مشخصه موضوعات مستقل از ذهن عبارت باشد از ظاهرا در زمانها و مکانهای خاصی قرار داشتن، از راه ارتباط بین الاذهانی قابل حصول بودن، و تأثیرگذاری به ظاهر مادی و مستقیم بر رابطین با آنها، آنگاه همه این مشخصات را میتوان درباره موضوعاتی مانند صور رویایی که بر ذهنی بودن آنها اتفاق وجود دارد، صادق دانست."