خلاصة:
جهان اسلام از دیرباز دارای مذاهب فکری و اعتقادی با گرایش های خاص ازجمله شیعه ، معتزله و اشاعره بود. این مذاهب در برخی از مسائل و اعتقادها همچون "امامت و رهبری" دارای اختلافهای ریشه دار و عمیقی بودند. افرادی با توجه به مبانی فکری و عقیدتی خویش ، امامت و به تبع آن ، عصمت و اعلم بودن را در غیر پیامبر(ص) نمی پذیرفتند و با توجه به شبهه هایی همچون نبودن نصی بر امامت ائمه ، (ع )خط اکار بودن همه افراد جامعه به غیر از پیامبر(ص)، سعی بر انکار این امر می کردند. ولی عالمان امامیه با توجه به مبانی فکری، عقیدتی و نصوص وارده، امامت را مختص امامان معصوم(ع ) می دانستند. یکی از این نصوص وارده، حدیثی جامع از امام رضا(ع ) درباره "صفات امام معصوم" است . دراین نوشتارتلاش شده با توجه به این حدیث شریف رضوی، دوصفت ضروری علم وعصمت امام (ع ) ازنظر عالمان امامیه بررسی و تبیین شود. دراین بررسی که به روش کتابخانه ای انجام گرفت ، مشخص شد این حدیث از نظر سند جزو احادیث "حسن " به شمار آمده و در کتاب های معتبر روایی بسیارینقل است ازنظ ا هم ا اصلو رف قرآنی ، همخوانی و سازگاری تام و تمامی دارد.
ملخص الجهاز:
"قاسم ، علاوه بر اینکه وکیل امام زمان (عج ) بوده ، توقیعات و نامه هایی هم از جانب آن حضرت برای او صادر می شده است ، ازجمله این توقیعات و نامه ها می توان به منابع ذیل مراجعه کرد (کلینی ، ١٤٠٧ ق، ج ١: ٥١۹؛ کشی ،١٣٦٣: ٥٣٥)، با این حال می توان گفت ، از آنجا که وی مورد توجه و اعتماد امامان (ع ) قرار گرفته و همچنین بنا بر گفته شیخ طوسی که وی را جلیل القدر و از وکلای ممدوح دانسته ، ایشان ثقه است .
علامه طباطبایی نیز با نادرست دانستن سه احتمال که کلمه "یوم " به معنی دوره و ایام باشد، نه یک روز خاص که آفتاب در آن طلوع و غروب کرده باشد و خلاصه وقتی نتوانستیم بگوئیم مراد از روز، دوره پیدایش دعوت اسلامی یا دوره بعد از فتح مکه یا قط عه زمان بین نزول سوره برائت و رحلت رسول خدا (ص ) است ، لاجرم و به ناچار باید بگوئیم مراد از این کلمه روز معینی است ، روزی که آیه در آن نازل شده و قهرآ روز نزول این سوره است و از آنجا روشن شد که تمامیت یأس کفار حتما باید به خاطر عامل و علتی باشد که عقل و اعتبار صحیح ، آن را تنها عامل ناامیدی کفار بداند و آن ، این است که خدای سبحان برای این دین کسی را نصب کند که قائم مقام رسول خدا (ص ) باشد و در حفظ دین و تدبیر امر آن و ارشاد امت متدین کار خود آن جناب را انجام دهد که جایی برای آرزوی شوم کفار باقی نماند و کفار برای همیشه از ضربه زدن به اسلام مأیوس شوند و این روز، روز غدیر خم ، در مورد ولایت علی (ع ) نازل شد، یعنی روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت است (١٤١٧ ق، ج ٥: ۲۸٥-۲٧٥) و اگر توطئه ای هست ، از جانب منافقان است ، نه کافران ."