خلاصة:
زمینه و هدف ناتوانی در صحبت کردن، مانع برقراری ارتباط و باعث دوری فرد از جامعه خواهد شد. روش های ارتباطی مکمل و جایگزین ACC به عنوان راهکاری مناسب برای کمک به افراد دارای اختلالات شدید در درک و بیان گفتار، مطرح است. در این پژوهش، میزان آگاهی آسیب شناسان گفتار و زبان از این روش ها مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی آزمودنی های این پژوهش مقطعی و توصیفی، 25 آسیب شناس گفتار و زبان شاغل در مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بودند. برای آگاهی سنجی، از پرسشنامه ی محقق ساخته ای استفاده شد که روایی محتوای آن به روش لاواشه بررسی شد.در توصیف داده ها، نرم افزار آماری SPSS (نسخه شانزدهم) به کار گرفته شد. یافته ها روایی محتوای ابزار پژوهش76/31 به دست آمد . نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد 28درصد از آزمودنی ها اصلا با روش های ارتباط مکمل و جایگزین آشنا نبودند و 68 درصد، آشنایی اندکی با آن داشتند. این درحالی بود که 96 درصد از پاسخ دهندگان با بیماران سخت ارتباط مواجه بوده اند.هیچ یک از پاسخ-دهندگان ابزارهای با تکنولوژی بالا برای بیماران خود به کار نبرده بودند. 92 درصد ازشرکت کنندگان تمایل داشتند فرصت های بیشتریبرای یادگیری در زمینه خدمات ACC داشته باشند. نتیجه گیری نتایج این پژوهش نشان داد که آسیب شناسان گفتار و زبان،آشنایی محدودی با خدمات ارتباطی مکمل و جایگزین و جامعۀ هدف این خدمات دارند. بنابراین نیاز به آموزش به این متخصصان در این زمینه چه به صورت نظری و چه در بالین وجود دارد.
ملخص الجهاز:
چگونه دریافت کنند؟ راکلیف ١٧، کول ١٨ و لوید١٩ طی مطالعه ای با هدف بررسی میزان دانش SLPS از خدمات AAC و مقایسه ی نتایج آن با پژوهش های روش بررسی مشابه قبلی و بررسی تأثیرات برنامه های برگزار شده توسط ابزار پژوهش ، یک پرسشنامه محقق ساخته ی بررسی میزان ASHA در این خصوص ، به این نتیجه رسیدند که هفتاد وسه آگاهی از AAC مشتمل بر ١٢ پرسش بود که طی آن میزان آگاهی درصد از پاسخ دهندگان این پژوهش (صد و شصت و هشت آسیب شناسان گفتار و زبان از انواع روش های ارتباطی مکمل و SLPS) در دوره های آموزشی در مورد خدمات AAC شرکت جایگزین ، نحوه ی آشنایی SLPS با این روش ها و میزان آگاهی کرده اند و هشتاد درصد هم اذعان داشتند که در متون تخصصی درباره ی افرادی که نامزد دریافت خدمات AAC هستند، به بررسی دیگر تا حدودی به خدمات AAC اشاره شده است .
کارگاه های آموزشی و کنگره ها کم بسامدترین راه های کسب آگاهی بوده اند یافته های مربوط به پرسش سوم پژوهش مبنی بر آن که "آیا تمایلی به یادگیری بیشتر در زمینه ی خدمات ارتباطی مکمل همان طور که در جدول ٣ مشاهده می شود، ٨٤ درصد از آسیب و جایگزین دارید یا خیر؟" حاکی از آن بود که ٩٢ درصد از شناسان گفتار و زبان مورد بررسی، با ابزارهای با تکنولوژی پایین شرکت کنندگان تمایل داشتند فرصت های بیشتری برای یادگیری AAC (کاغذ و قلم ) آشنایی داشته اند.