خلاصة:
سابقه و هدف: دانش آموزان یکی از گروههای آسیبپذیر در مقابل حوادث میباشند. دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوا به علت معلولیتشان ممکن است نسبت به دانش آموزان عادی آسیبپذیرتر باشند. لذا هدف این مطالعه ارزشیابی برنامه آموزش پیشگیری از آسیبهای ناشی از حوادث مدرسهای در دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوای مقطع دبیرستان بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بود.
مواد و روشها: مطالعه نیمه تجربی حاضر در بین کلیه دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوای دبیرستانی شهر همدان (دو مدرسه) در سال1392 انجام شد. دانش آموزان به روش تصادفی در دو گروه مداخله (23نفر) و کنترل (27نفر) قرار گرفتند. دادهها توسط پرسشنامهای شامل سوالات مربوط به متغیرهای جمعیتشناختی، سازههای مدل اعتقاد بهداشتی، آگاهی و رفتارهای پیشگیریکننده بهصورت خودگزارشدهی، قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشی در دو گروه تکمیل گردید. مداخله آموزشی شامل ارائه یک کتابچه طراحیشده و برگزاری 5 جلسه آموزشی بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-16 و آزمونهای تیزوجی، فیشر، تیمستقل و آزمون کایدو استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد بعد از مداخله آموزشی افزایش میانگین نمرات آگاهی (P=0.002)، رفتارهای پیشگیریکننده (P=0.001) و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی شامل شدت درکشده (P=0.001)، منافع درکشده (P=0.001)، خودکارآمدی (P=0.001) و راهنما برای عمل (P=0.001) در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل معنیدار بود.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی میتواند سبب ارتقاء رفتارهای پیشگیریکننده از آسیبهای ناشی از حوادث مدرسهای در دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوا گردد.
ملخص الجهاز:
می شود)، ٧ سؤال موانـع درک شـده بـا حـداقل نمـره ٧و با توجه به اینکه تـاکنون مطالعـه ای در ایـن زمینـه انجـام حداکثر نمره ٤٢ (به عنوان مثال : اگر من نکـات ایمنـی را نشده است ، مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی برنامه آمـوزش در مدرسه رعایت کنم همکلاسی هایم مرا مسخره خواهنـد پیشگیری از آسـیب هـای ناش ی از حـوادث مدرسـه ای در کرد)، ٧ سـؤال راهنمـا بـر ی عمـل بـا حـداقل نمـره ٧و دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوای مقطع دبیرسـتان شـهر حداکثر نمره ٤٢ (به عنوان مثال : معلمان مدرسـه مـرا بـه همدان بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی انجام شد.
نوع نیمه تجربی ، پـس از همـاهنگی بـا مسـئولین دانشـگاه همچنین ١٧ سؤال مربوط به رفتارهای پیشگیری کننـده از علوم پزشکی و نیز اداره کل آموزش و پـرورش ، حراسـت و آسیب های ناشی از حوادث با پاسخ بلـی خیـر بـا حـداقل مد ریت مدارس ، حدود ٩١ درصد کل دانش آموزان ناشنوا نمره صفر و حداکثر نمره ١٧ (بـه عنـوان مثـال : در فصـل و نیمه شنوای مقطع متوسطه شهر همدان شامل ٥٠ نفر از زمستان برای گرم شدن به بخاری خیلی نزدیک می شـوم ) پنجم اسفند ماه سال ١٣٩٢ لغایت نوزده خرداد مـاه سـال بود.
Therefore, this study evaluated a health belief model-based educational program to prevent school injuries among deaf and hard-of-hearing high school students.
Conclusion: According to our findings, an educational intervention based on the health belief model can promote behaviors to prevent school injuries among deaf and hard-of-hearing students.
[Evaluating a Health Belief Model-Based Educational Program for School Injury Prevention among Hard-of-Hearing.