خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تدوام رفتارهای مراقبی در مادران کودکان دچار بیماری های مزمن بود. بدین منظور تعداد ۴ مادر حائز کودکانی با بیماری های مزمن به شیوه در دسترس از بیمارستان اسدآبادی شهر تبریز انتخاب شده و در هشت جلسه حدودا ۱ ساعته و دو بار در هفته آموزش روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی دریافت نمودند. این پژوهش از نوع طرح آزمایشی تک آزمودنی با استفاده از طرح خط پایه منفرد بود. در این پژوهش به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه رفتارهای مراقبتی استفاده شد. برای تحلیل نتایج ، فرمول درصد بهبودی و اندازه اثر برای بررسی معناداری بالینی تغییرات به کار رفت . از این رو نتایج به دست آمده حاکی از تاثیر مداخله روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود رفتارهای مراقبتی است .
The present study aimed to determine the effect of mindfulnessbased stress reduction treatment on the continuance of caregiving behaviors in mothers of children with chonic illness. Therefore، using convenience sampling، 4 mothers of children with chronic physical illness were selected from Asadabadi hospital in Tabriz and were received mindfulness-based stress reduction treatment in 8 sessions twice a week (duration of each session was nearly 1 hour). The present study was a singlesubject design with a single baseline. Caregiving behaviors inventory was used for data collection. For studying clinical significance، effects size and percent of improvement formula were applied. Consequently، results suggest the effect of mindfulness-based stress reduction treatment on the improvement of caregiving behaviors.
ملخص الجهاز:
"بـرنامه کاهش اسـترس مبتنی بـر ذهن آگاهی 1- Heidi 2- Nancy 3- Picot 4- Goode 5- Haley 6- Roth 7- Fotd 8- Gutierrez- maldonado 9- Riebscheger 10- Scheid 11- Luz 12- Mickus 13- Liszewski 14- Eaton 189 موجب افزایش ذهن آگاهی ، بهزیستی و نیز کاهش استرس و علائم فیزیکی و روانشناختی آن می شود.
از سویی مطالعات نشان می دهند که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در بهبود بـهزیستی جسمانی ، روانی ، هـیجانی و مـعنوی (ایوان ۶ و کوپ ۷، ۲۰۰۸) بـهبود 1- Carmody 2- Baer 3- Segal 4- Williams 5- Teasdale 6- Evans 7- Cope 190 کیفیت خواب (شاپیرو۱، بوتزین ۲، فیگوردو۳، لوپز۴ و شوارتز۵، ۲۰۰۳)، کیفیت زندگی بالا، لذت بردن از زندگی و نشانه های فیزیکی پایین (کیویت استیجنن ۶، ویسر۷، گارسن ، ۸ هودیگ ۹، ۲۰۰۸) مؤثر بوده است .
بر این اساس شواهد و ادبیات تحقیق نمایانگر اثرات مفید آموزش ذهن آگاهی در تندرستی است (کولز۱۰، سوئر۱۱ و والاش ۱۲، ۲۰۰۹) از سویی افزایـش ذهن آگاهی با افزایش بهزیستی روانشناختی ، توافق ، گشودگی ، وجدانمندی و کاهش نشانـه های درد هـمراه بوده و در حـقیقت ، افـراد ذهن آگاه در شـناخت و مدیـریت و حل 1- Byron 2- Pacini 3- Epstein 4- Sladek 5- Bond 6- Phillips 7- Astin 8- Bishop 9- Cordova 10- Kols 11- Sauer 12- Walach 196 مشکلات روزمره تواناتر هستند (واکر۱ و کولوسیمو۲، ۲۰۱۱؛ زیدان ۳، گوردون ۴، مرچانت ۵ گلکازیان ۶، پاولا۷، ۲۰۱۰؛ سیگل ، ۲۰۱۰)."