خلاصة:
یکی از چالش های همیشــگی طراحی تقاطع های غیر همســطح در نقاط پر ازدحام شــهرها در کشــورهای در حال توســعه بحث تم ک ل زمین و هزینه بسایر زیادی است که سازمان های متولی متح ل م می شــوند. از آنجا که تقاطع های غیر هم ســطح نیاز به حریم زیادی دارند، ســاخت یک تقاطع غیر همســطح که هم نیاز به حریم کم رتی داشته باشد و هم تمام حرکات در آن بدون وقفه انجام شود ، اولویت زیادی دارد. از این رو، در این مطالعه یکی از جدیدترین انواع تقاطع های غیر هم سطح بزرگراه به بزرگراه مورد توجه محق ان و طراحان قرار گرفته یعین تقاطع های نانو با یکی از متداول ترین تقاطع های غیر هم ســطح دنیا یعین تقاطع های تمام جهیت مورد بررســی و مقایسه قرار می گیرد و امکان ســنجی اســتفاده از آن بیان می شــود. در این مطالعه ، جایگزینی تقاطع های غیر هم ســطح تمام جهیت با تقاطع نانو با استفاده از شبه ی سازی می رکوسکوپیک و مطالعه موردی تقاطــع بزرگراه شــیخ فضل الله و مح دم علی جنح ا و تحت طیف هــای مخ ف لت از جریان ترافیک بررسی شد. نتایج این مطالعه عم رکل د به رتی دارد که تقاطع تمام جهیت هم در پارامترهای ترافیکی و هم از لحاظ ایمنی نشــان داد. اما با توجه به نیاز به حریم راه بســیار زیاد ت اقطع تمام جهیت و با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، ســاخت چنن ی تقاطعی در مکان های پر تراکم شــهری توجیه پذیر می شود.
ملخص الجهاز:
"در پروژه ای که در ســال ٢٠٠٧ در همان دانشــگاه کارولینای آمریکا انجام شده و در واقع تک ل یم کنده تز قبیل می باشد با این تفاوت که پارامترهای طراحی هندسی ، هزینه های ساخت و ساز و مقدار حریم مورد نیاز دو تقاطع نانو و تمام جهیت با یکدیگر مقایســه شــده است ( ٢٠٠٧ ، L.
/ جدول ٢ : مزایا و معایب تقاطع نانو مزایا معایب نیاز به حریم راه کمتر مشکل ایمنی در ورودی و خروجی راست و چپ اتصال های مست یقم سردرگمی رانندگان به دلیل ورودی و خروجی چپ انتقال جریان ترافیک بدون توقف هزینه ساخت بسیار زیاد به دلیل ساختار طبقه ای مسافت سفر کمتر قابلیت طراحی سرعت رمپ زیاد یا کم فرضیه های مطالعه برای مقایسه دقیق عم رکل د تقاطع های نانو و تمام جهیت ، حجم های مخ یفلت از جریان ترافیک در قالب ٣٠ ســناریوی مخ ف لت در نرم افزار مدل خواهد شد تا ظرفیت هر کدام از تقاطع های در حرکات گردش به چپ و راســت نیز مش ص خ شود .
/ شکل ٦ : مدل شبیه سازی شده تقاطع نانو در نرم افزار ایمسان در جــدول ٥ اختلاف پارامترهای تأثیرگذار اندازه گیری شــده برای هر دو تقاطع تمام جهتی و نانو بر اســاس ســرعت طراحی رمپ ، حجم ترافیک روی رمپ و درصد وسایل نقلیه ســنگین نشان داده شده است ."