خلاصة:
بــا توجــه بــه توســعه شهرنشــینی و اســتفاده بیشــتر از فنــاوری و زندگــی ماشــینی، در سراســر جهــان ســالانه حــوادث رانندگــی موجــب مــرگ 1.2 میلیــون نفــر و آســیب دیدگی بیــش از 50 میلیــون نفــر مــی شــود. بــه ایــن ترتیــب، یکــی از مباحــث مهــم حــوزه راهنمایــی و رانندگــی، پیش بینــی ایــن تصادف هــای جــاده ای و ارایــه راهــکار بــرای کاهــش آنهــا اســت. مــدل خوشــه بندی یکــی از پرکاربردتریــن مدل هــای موجــود در بحــث پیش بینــی و شناســایی الگوهــا و قوانیــن موجــود اســت کــه در ایــن پژوهــش از آن اســتفاده شــده اســت. بــرای ایــن منظــور داده هــای مربــوط بــه تصادف هــای جــاده ای اســتان فــارس در نظــر گرفتــه شــده و پــس از پیش پــردازش، بــا اســتفاده از الگوریتــم شــبکه عصبــی خودســازمان ده بــه خوشــه بندی داده هــا پرداختــه مــی شــود. پــس از آن تصادف هــا در ســه کلاس کــم، متوســط و زیــاد کلاســه بندی می شــوند و ســپس بــه کمــک درخــت تصمیــم، الگــوی تصادف هــای جــاده ای اســتخراج مــی شــود. نتایــج ایــن مطالعــه نشــان مــی دهــد کــه بــا بــه کارگیــری الگوریتــم شــبکه عصبــی خودســازمان ده، داده هــای مربــوط بــه تصادف هــای جــاده ای اســتان فــارس بــرای ســال های 1389 تــا 1392 بــه 11 بخــش یــا خوشــه اصلــی تفکیــک شــدند. پــس از آن تصادف هــا در ســه کلاس کــم، متوســط و زیــاد کلاســه بندی شــده و ســپس بــه کمــک درخــت تصمیــم، الگــوی تصادف هــای جــاده ای اســتخراج شد.