خلاصة:
متخصـــصان و آارشناســـان تعلـــیم و تربیت در مباحـث خـود از اصـطلاحاتی هماننــد «صــنعت آمــوزش و پــرورش»، «مهندســی تعلــیم و تربیــت »، «رهــبری آموزشـــــــی »، ارزش افـــــــزوده ی دانــش آمــوز، «تولیــد دانــش آمــوز مــاهر»، «محــصول آمــوزش و پــرورش»، «مشتری آمـوزش و پـرورش»، «رانـدمان تدریس »، «آیفیـت آـلاس»، «شـاخص هـای ارزیــابی » و... اســتفاده مـی آننــد. ایــن امــر نــشان مــی دهــد آــه موفقیت های بخـش صـنعت ، تـأثیر زیـادی در آمــوزش و پــرورش داشــته اســت ؛ بنــابراین ، پــیش از آنکــه بــه بحــث دربــاره ی امکــان اســتفاده از تجــارب بخـــش صـــنعت در آمـــوزش و پـــرورش بپردازیم ، بهتر اسـت دربـار ی چگـونگی ایــن امــر ســخن بگــوییم . بــی شــک ، مدیریت آیفیـت جـامع بیـشترین تـأثیر را در ادبیـــات نـــوین آمـــوزش و پرورش داشته است . تلاش های گسترد ای بـرای اجـرای اصـول مــدیریت آیفیــت جــامع در آمــوزش و پرورش انجام شده اسـت امـا هنـوز در مراحل ابتـدایی آـار هـستیم . برخـی از مــدارس و دانــشگاهها ایــن اصــول را در زمینــه هــای بخــش صــنعت و بــا اهداف خاصی بـه آـار گرفتـه انـد ولی به آارگیری مـدیریت آیفیـت جـامع در قلـــب تعلـــیم و تربیـــت - یعـــنی در فراینــد یــاددهی - یــادگیری- آمــتر مورد توجه بـوده اسـت . ایـن مقالـه مــی آوشــد بــا ارائــه ی تعریفــی از مـــدیریت آیفیـــت جـــامع ، اصـــول چهـــارده گانـــه ادوارد دمینـــگ در صــنعت و دلالــت هــای آن در آمــوزش و پــرورش بــه راهبردهــای آیفیــت در فراینــد یــاددهی - یــادگیری در آــلاس درس بپــردازد. در انتــها نیــز یــک الگــوی طــرح درس نمونــه مبــتنی بــر مــدیریت آیفیــت جــامع مطــرح شــده است .
ملخص الجهاز:
مشخصه های اصـلی فلـسفه ی مـدیریت آیفیـت جـامع در تعاریف یـاد شـده عبـار انـد از (گالاگـان ، :(١٩٩٢ ● جست وجوی مستمر راههای بهبود آیفیت 1 ● درگیری همه ی آارآنان 2 ● رهبری مدیریتی 3 ● فرهنگ شرآتی 4 ● مشتری مداری 5 تعریف مدیریت آیفیت جامع در تعلیم و تربیت این مشخصه هـا را مـی تـوان در تعلـیم و تربیـت نیز تعریف آـرد؛ بـا ایـن تفـاوت آـه در محـیط آموزشــی ، معلــم جانــشین مــدیر، دانــش آمــوزان و معلم به جای آارآنـان ، فرهنـگ آلاسـی بـه جـای فرهنگ شـرآتی و دانـش آمـوز بـه جـای مـشتری بـه آار می رود.
در بیست سال اخیر، متخصـصان تعلـیم و تربیـت استفاده از فلسفه و ابزارهـای مـدیریت آیفیـت Jensen Robinson Shuman Stediger Latzko Bellamy Summers جامع را در آموزش و پرورش آغاز آـرده انـد؛ از جمله ی این افراد دمینگ و ارسوز 1 را می توان نام برد آه هدف آ ها بهبود نظـام آموزشـی ، فراینـد یـــاددهی - یـــادگیری در آـــلاس درس و موفقیـــت دانش آموزان بوده است .
موضوع اصلی این است آه اگـر راهبردهـای فرایندهای یاددهی - یادگیری مؤثر در آموزش آـلاس شناخته شده اند و اعتبار آن ها را نیز پژوهش های گسترده به اثبات رسانده اند، چرا آـاربرد آن هـا در آلاس درس بدون توجه به مدیریت آیفیـت جـامع آافی نیست ؟ مدیریت آیفیت جامع یک راهبرد گروهـی است آه باید توسط مجموعـه ی آارآنـان یـک نظـام آموزشی اجرا شـود.