خلاصة:
مدیریت کیفیت فراگیر عبارتست از فرآیند مستمر ایجاد بهبود و تحول در ابزارها،روشها،رویهها،تکنولوژی و ساختار سازمانها در جهت انطباق با ارضاء نیازها و خواستههای مشتریان و تحقق اهداف سازمان با مشارکت تمامی اعضاء و کارکنان سازمان.این مفهوم در آموزش فلسفهای از بهبود مستمر میباشد که قادر است مجموعهای از ابزارهای عملی و فنون را برای برآورده ساختن نیازها،خواستهها و انتظارات فعلی و آینده هر مؤسسه آموزشی فراهم سازد.روندهای اساسی مدیریت کیفیت فراگیر عبارتند از"فلسفه"ادوارد دمینگ"،فلسفه و روش"فیلپ کرازبی"،فلسفه و روش"جوران"و کیفیت در مقیاس جهانی".با توجه به مطالعات انجام گرفته،بعضی از مهمترین اصول این اندیشه عبارتست از تعیین اهداف مشخص،آموزش و بهسازی کارکنان،بهبود مستمر کیفیت و رضایت مشتریان.همچنین بعضی از ویژگیهای آموزش عالی با تأکید بر مدیریت کیفیت فراگیر عبارتست از دانشجویانی که دارای اهداف و نیازهای ویژهای میباشند،انتظارات اولیاء،انتظارات دولت و نظام سیاسی حاکم،اهداف و مقاصد فردی مدیریت و نیروی انسانی و انتظارات جامعه. بنابراین مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی عبارتست از"فرآیند مستمر ایجاد بهبود و تحول در مدیریت آموزشی و نیروی انسانی،ساختار سازمان،برنامهریزی آموزشی و درسی،روشها و فنون تدریس،تجهیزات و منابع و فضای آموزشی،شیوههای برگزاری امتحانات تشخیص نیازهای جامعه و آموزش عالی در جهت انطباق به نیازها و خواستههای دانشجویان،اولیاء و جامعه و تحقق کیفی اهداف آموزش عالی با مشارکت تمامی اعضاء سازمان آموزش عالی".
ملخص الجهاز:
"بنابراین مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی عبارتست از"فرآیند مستمر ایجاد بهبود و تحول در مدیریت آموزشی و نیروی انسانی،ساختار سازمان،برنامهریزی آموزشی و درسی،روشها و فنون تدریس،تجهیزات و منابع و فضای آموزشی،شیوههای برگزاری امتحانات تشخیص نیازهای جامعه و آموزش عالی در جهت انطباق به نیازها و خواستههای دانشجویان،اولیاء و جامعه و تحقق کیفی اهداف آموزش عالی با مشارکت تمامی اعضاء سازمان آموزش عالی".
اصول اساسی این روند عبارتند از: 1-تعهد مثبت 2-برنامهریزی 3-مشارکت 4-کنترل فرآیند 5- تشخیص مشکل 6-طرد ریشههای مشکل کیفی 7-تداوم خلاصه مطالعات مذکور در جدول زیر ارائه شده است: با توجه به مطالعات مذکور برخی از اصول مشترک مدیریت کیفیت فراگیر عبارتند از: 1-تعیین هدف 2-سازماندهی و تقسیم کار و وظایف،ایجاد و اصلاح ساختار سازمانی مناسب و قرار دادن افراد ذیصلاح و کارا در جای خود.
با توجه به ویژگیهای مذکور و مفاهیم مدیریت کیفیت فراگیر میتوان گفت که"مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی" عبارتست از:فرآیند مستمر ایجاد بهبود و تحول در مدیریت آموزشی و نیروی انسانی،ساختار و تشکیلات سازمانی، برنامهریزی آموزشی و درسی،روشها و فنون تدریس،تجهیزات، منابع و فضای آموزشی،شیوههای برگزاری امتحانات،تشخیص نیازهای جامعه و آموزش عالی در جهت انطباق با نیازها و خواستههای دانشجویان،اولیا و جامعه و تحقق کیفی اهداف آموزش عالی با مشارکت تمامی اعضای سازمان آموزش عالی.
از ضرورت بهبود کیفیت 9-رضایت دانشجویان و اولیا جامعه از آموزشهای کیفی 10-تأکید بر نوآوری و خلاقیت اگر خواسته باشیم یافتههای ارائه شده در این بحث را به شکلی منسجم مدون کنیم،به نظر میرسد که تحقق سه عنصر"مشارکت دانشجویان،اساتید،صاحبنظران و جامعه"،"رضایت دانشجویان، اولیا و جامعه از آموزشها و پژوهشهای کیفی"و"بهبود مستمر کیفیت"،مستلزم کاربرد اصول مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی میباشد که نمودار آن به صورت زیر میباشد: الف-منابع فارسی: (1)-استبینگ،لیونل(1380)."