خلاصة:
در دهه های اخیر، زنان ، حضوری فعال در عرصـه هـای شـغلی و تحصـیلی داشته اند و یکی از موضوعات مهم در سبک زندگی آنـان ، موضـوع پوشـش و پیروی از مد بوده است . مصرف کنندگان (زنان ) با استقبال و تقاضایی که از مـد به دلیل میل به تغییر و تنوع دارند، مهم ترین نقش را در گسترش پدیده مد ایفـا میکنند و توزیع کنندگان مد به عنوان حلقه ارتباطی بین زنـان ، تولیدکننـدگان و در نهایت رسانه های گروهی، در گسترش پدیده مدگرایی نقشـی مـوثر دارنـد. مقاله حاضر میتواند در بخش های سیاستگذاری و کارشناسـی سـبک پوشـش زنان در رسانه ملی، مورد استفاده دست اندرکاران قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
مصرف کنندگان (زنان ) با استقبال و تقاضايي که از مـد به دليل ميل به تغيير و تنوع دارند، مهم ترين نقش را در گسترش پديده مد ايفـا ميکنند و توزيع کنندگان مد به عنوان حلقه ارتباطي بين زنـان ، توليدکننـدگان و در نهايت رسانه هاي گروهي، در گسترش پديده مدگرايي نقشـي مـؤثر دارنـد.
اين نوع ظهور و بـروز مـد کـه ايجـاد برخـي حساسـيت هـاي فرهنگي را در کشور به همراه داشته ، مورد توجه بسياري از افراد و کارشناسـان علوم اجتماعي واقع شده است .
در اين مسير از آنجا که مد يکي از صورت ها و جلوه هاي مدرنيتـه اسـت و در صور گوناگون خودنمـايي مـيکنـد و پيوسـته در حـال تغييـرات سـريع و همه جانبه است ، تلاش ميشود تا صورت هـاي گونـاگون مـد (لبـاس و نحـوه پوشش زنان ) در دوره کنوني و عوامل نشر و گسترش مد مـورد بررسـي قـرار گيرد.
(صمديفر، ١٣٩٠: ٢٤) هر چند مدگرايي و غرب گرايي، دو مفهـوم جـدا از هـم و داراي تعـاريف متمايز از يکديگرند، سير تحولات تـاريخي - اجتمـاعي در ايـران بـه گونـه اي سرنوشت اين دو مفهوم را با هم گره زده است که هرگاه سخن از مدگرايي بـه ميان ميآيد، مفهوم غرب گرايي نيز به ذهن ، متبادر ميشود؛ زيـرا پـس از رشـد فناوري در اروپا، سنت ها مورد انتقاد قرار گرفت و جامعه به تدريج ، انديشه هـا، طرز زندگي و نوع لباس را تغيير داد.