خلاصة:
چارچوب نظری، نقش اساسی را در هدایت نظام حسابداری و گزارشگری مالی ایفا میکند، زیرا مفاهیم بنیادی و اهداف حسابداری و گزارشگری مالی را در بر میگیرد. پیششرط اجرای نظام حسابداری و گزارشگری مالی کارآمد، تدوین چارچوبنظری، اصول حسابداری و گزارشگری مالی بر اساس ویژگیهای محیطی و نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان از گزارشهای مالی میباشد. نهادهای بخش عمومی ایران نظیر دولت و واحدهای تابع، شهرداریها و نهادهای انقلاب اسلامی، تحت تاثیر ویژگیهای محیطی و مقررات خاصی قرار دارند که در تدوین چارچوبنظری، اصول حسابداری و گزارشگری مالی باید لحاظ گردند. هدف این پژوهش، ارزیابی سازگاری چارچوبنظری، اصول حسابداری و گزارشگری مالی شهرداریها با ویژگیهای محیطی فعالیتهای شهرداریها از منظر کارشناسان مالی است. بههمین منظور، نظرات کارشناسان و متخصصان مالی شهرداریهای 11 شهر کشور از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از روش آزمون مقایسهای میانگین (آزمون ANOVA) بهرهگرفته شده است. مشارکت کنندگان شامل، مدیران مالی و روسای حسابداری، مدیران و معاونان واحدهای حسابرسی داخلی شهرداریها هستند. نتایج حاصل از اسنادکاوی و مطالعات تطبیقی نشان داد، چارچوب نظری تدوین شده از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار میباشد و در نتایج میدانی، کارشناسان مالی چارچوبنظری، اصول حسابداری و گزارشگریمالی شهرداریها را با ویژگیهای محیطی فعالیتهای شهرداریهای ایران سازگار ارزیابی نمودند.
ملخص الجهاز:
بررسی تطبیقی محتوای چارچوب نظری، اصول حسابداری و گزارشگری مالی شهرداری ضوابط کلیدی منظور در بیانیه مفاهیم بنیادی؛ محتوای بیانیه مفهومی شماره 1 با عنوان "مفاهیم بنیادی"، در پژوهشی توسط باباجانی و چهاردهچریکی در سال 1390 به روش میدانی از کارشناسان مالی 11 شهرداری کشور که جامعه آماری این پژوهش نیز میباشد نظرخواهی شده است.
یافتههای پژوهش در این پژوهش از کارشناسان مالی سوال شد، آیا بکارگیری رویکرد پاسخگویی برای شناسایی واحد گزارشگر، با ویژگیهای محیطی فعالیتهای شهرداریها سازگاری دارد؟ میانگین ارزیابی کارشناسان از گویههای مربوط به مفهوم واحد گزاشگر مقدار 8/3 است که از سطح میانگین (µ=3)، بالاتر میباشد.
از کارشناسان مالی سوال شد، آیا استفاده از رویکرد اندازهگیری و مبانی حسابداری مختلف در سطح حسابهای مستقل و در سطح واحد گزارشگر برای تنظیم گزارش مالی شهرداری، گزارش مالی جامع شهرداری و جامع شهر با ویژگیهای محیطی فعالیتهای شهرداریهای ایران سازگاری دارد ؟ میانگین ارزیابی کارشناسان از گویههای اصل رویکرد اندازهگیری و مبنای حسابداری مقدار 81/3 است که از میانگین (µ=3)، بالاتر میباشد.
با کمک آزمون تعقیبی گیمز هوول مشخص گردید که بین میانگین بدست آمده از دادههای شهرداریهای تهران، با زاهدان و رشت تفاوت معنادار آماری وجود داشته است و در کل مبین بالاتر بودن میانگین ارزیابی کارشناسان مالی شهرداریهای تهران در مورد عامل اصل رویکرد اندازهگیری و مبنای حسابداری نسبت به سایر شهرداریها میباشد.
Government and Not-For-Profit Accounting; Concept and Practices, 4th Edition, John Wiley & Sons Inc. IFAC 1991.