خلاصة:
پژوهش حاضر، به بررسی تاثیر سبک مدیریت کلاسی تعامل گرایانه بر اضطراب ریاضی دانش آموزان پایـه ششـم ابتدایی شهرستان پلدشت پرداخته است . این پژوهش ، از نوع تحقیقات شـبه آزمایشـی بـوده و طـرح پژوهشـی مـورد استفاده در این پژوهش ، طرح پیش آزمون و پس آزمون و با گروه های مقایسه است امعـه آمـاری در ایـن تحقیـق ، دانـش آمـوزان پایـه ششـم ابتـدایی شهرسـتان پلدشـت در سـال تحصـیل ٩-٩٣ کـه تعـداد آن ٧٠٣ نفـر (٣٧٤ نفـر دانش آموز پسر و ٣٢٩ دانش آموز دختر) می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت ١٠ نفر تعیین و بـه روش نمونه گیری دسترس د هار کلاس (دو کلاس دخترانه و دو کـلاس پسـرانه ) انتخـاب گردیـد. بـرای انـدازه گیـری اضطراب ریاضی دانش آموزان ، از پرسشنامه ١٨ سوالی اضطراب ریاضی شکرانی (١٣٨١) استفاده شد. پایایی د ونـی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ ،٠.٧٧ به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزار SPSS ١٨ و با استفاده از روش های آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد اعمـال سبک مدیریت کلاسی تعامـل گرایانـه بـر کـاهش اضـطراب ریاضـی ، کـاهش اضـطراب آزمـون ریاضـی و کـاهش اضطراب ماهیت ریاضی ، موثر است .همچنـین ، میـانگین اضـطراب ریاضـی ، اضـطراب آزمـون ریاضـی و اضـطراب ماهیت ریاضی دردختران کمتر از پسران است ؛بنابراین اعمال سبک مدیریت تعامل گرایانه می توانـد نقـش بسـزایی در فراهم کردن جو مطلوب در جلسه آموزش درس ریاضی و کاهش اضطراب ریاضی داشته باشد.
ملخص الجهاز:
"آیا سبک مدیریت کلاسی تعامل گرایانه بر اضطراب ماهیت ریاضی دانش آموزان پایه ششـم ابتدایی تاثیر دارد؟ روش تحقیق این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورد استفاده در این پـژوهش ، طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های مقایسه است .
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سبک مدیریت کلاسی تعامل گرایانـه بـر اضـطراب ریاضـی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی انجام گرفت که نتـایج نشـان داد تفـاوت معنـاداری در اضـطراب ریاضی و متغیرهای آن شامل اضطراب امتحان ریاضی و اضطراب ماهیت ریاضی بین گروه هـای آزمایش و کنترل وجود دارد.
در تبیین یافته های این پژوهش می توان گفت با توجه به مبانی نظری که اعمال سـبک مـدیریت تعامل گرایانه باعث می شود تا جو کلاس ، د رای ویژگی های چون پیشـنهاد فعالیـت هـای روزانـه توسط دانش آموزان ، ارزیـابی یـادگیری دانـش آمـ زان توسـط خـود، مشـارکت داشـتن معلـم و دانش آموز در تعیین اهداف د سی ، برنامـه کلاسـی و سـازماندهی مـواد آموزشـی ، حـل مسـائل انضباطی در یک ف ایند مذاکره ، اهمیت تعاملات گروهـی ، مشـارکت معلـم و دانـش آمـ زان در تعیین قوانین کلاس و قضاوت دانش آموزان درباره رفتار خود باشد، می تـوان گفـت کـه اعمـال سبک مدیریت تعامل گرایانه با توجه به در برداشتن ویژگی های ذکر شده ، می تواند نقش بسزایی در فراهم کردن جو مطلوب در جلسه آموزش درس ریاضـی داشـته باشـد و بنـابراین ، شـرایط را برای کاهش اضطراب ماهیت ریاضی فراهم آ رد و اعمال سـبک مـ یرت تامـل گرایانـه ، باعـث کاهش سطح اضطراب ریاضی ، اضطراب آزمون ریاضی و اضـطراب ماهیـت ریاضـی در گـروه آزمایش می گردد."