خلاصة:
استفاده روزافزون از رسانه ها سبب دگرگون شدن نحوة گذران اوقات فراغـت و فعالیـت هـای فراغتـی شـده اسـت . رسانه های نوین فضاهای فراغتی چندگانه ای را برای مخاطبان فراهم کرده اند. این رسانه ها خصوصـا مـاهواره سـبب شده اند که فراغت از حالت محلی خارج شده و وجه جهانی و بین المللی به خود گیرد. هدف مقاله حاضر این اسـت که به بررسی میزان تاثیر تماشای شبکه های ماهواره ای بر نحوة گذراندن اوقـات فراغـت دانشـجویان بپـردازد. ایـن پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر نوع داده کمی و از حیث روش از نوع تحقیقـات پیمایشـی مقطعـی ٨٥ است . جامعه آماری کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مـدیریت و اقتصـاد دانشـگاه آزاد اسـلامی واحـد علوم و تحقیقات تهران است . شیوة نمونه گیری تصادفی طبقه ای و حجم نمونه با استفاده از فرمول کـوکران ٣٤٥ نفـر تعیین شده است . از پرسش نامه جهت گردآوری اطلاعات و از نرم افزار اس پیاس اس برای تجزیـه و تحلیـل داده هـا استفاده شده است . تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شده اسـت . در سـطح اسـتنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است . یافته ها نشان داد که تماشای ماهواره بـر نحوة گذراندن اوقات فراغت دانشجویان تاثیر مستقیم دارد؛ به این معنا که هر چه دانشجویان سـاعت بیشـتری را بـه تماشای شبکه های ماهواره ای میگذرانند نحوة گذراندن اوقات فراغتشان بیشـتر تغییـر مـیکنـد. فراوانـی و درصـد پاسخگویی به سوالات پرسشنامه نشان داد که دانشجویان اوقات فراغت خود را بیشتر با مهمانی " پـارتی" ورزش و رفتن به باشگاه و تماشای فیلم در خانه و خرید در مراکز تجاری میگذرانند. بیشـترین میـانگین مربـوط بـه گویـه "مهمانی و پارتی" بود و به این معنا است که تماشای شبکه های ماهواره ای بـر شـرکت در مهمـانی و پـارتی تـاثیر زیادی داشته است و کمترین میانگین مربوط به گویه " شرکت در مراسم عبادی و مذهبی" و" شرکت در انجمن هـای علمی و ادبی" است که این بدان معنا است که تماشای شبکه های ماهواره ای باعث شده دانشجویان کمتـر در مراسـم عبادی و مذهبی و در انجمن های علمی و ادبی شرکت کنند.
ملخص الجهاز:
"بررسی میزان تأثیر تماشای شبکه های ماهواره ای بر نحوة گذران اوقات فراغت دانشجویان نوشتۀ بهاره نصیری پریا شهاب الدین چکیده استفاده روزافزون از رسانه ها سبب دگرگون شدن نحوة گذران اوقات فراغـت و فعالیـت هـای فراغتـی شـده اسـت .
(تیموتی، ١٣٨٨: ٢٥) فعالیت های اوقات فراغت امروزه از چنان اهمیتی برخوردار اسـت کـه حتـی از آن بـه مثابـۀ آیینۀ فرهنگ جامعۀ یاد میکنند، به این معنی که چگـونگی گـذران اوقـات فراغـت افـراد یـک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگیهای فرهنگی آن جامعه است .
لازم اسـت کـه تـأثیر تماشای شبکه های ماهواره ای بر نحـوة گذرانـدن اوقـات فراغـت جوانـان و دانشـجویان مـورد بررسی و مطالعۀ دقیق و کارشناسانه ای قرار بگیـرد تـا بتـوان سیاسـتگذاران و دسـت انـدرکاران اجرایی کشور در حـوزة فرهنـگ را در شـناخت از گرایشـات و نیازهـای فرهنگـی جوانـان و دانشجویان جهت پرکردن اوقات فراغت آنان یاری دهد.
بـا توجـه بـه مقـدار مثبـت ضـریب همبستگی میتوان گفت بین دو متغیر تماشای شبکه هـای مـاهواره ای وگذرانـدن اوقـات فراغـت همبستگی مثبت وجود دارد و رابطه دو متغیر مستقیم است .
٠٥ اسـت ، فـرض صفر رد شده و با اطمینان ٩٥درصد میتوان گفت بین میـزان تماشـای مـاهواره دانشـجویان در رده های مختلف سنی تفاوت معنیداری وجود دارد.
٠٥ اسـت فـرض صفر رد شده و با اطمینان ٩٥درصد میتوان گفت بین میـزان تماشـای مـاهواره دانشـجویان در رده های مختلف درآمد تفاوت معنیداری وجود دارد."