خلاصة:
هدف این تحقیق ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی- یادگیری در دوره ابتدایی است. این پژوهش جزو تحقیقات ترکیبی از نوع متوالی اکتشافی برای ابزارسازی است. در بخش کیفی، 20 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه با روش نمونهگیری هدفمند، به عنوان مشارکتکنندگان بالقوهی پژوهش انتخاب شدند. دراین بخش از روش مصاحبه، بررسی پیشینه و مطالعه منابع و متون و به شیوه همسو سازی برای دست یابی به مفاهیم، عبارات و واژه های کلیدی مرتبط با عوامل، ملاک ها ونشانگرهای الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی –یادگیری استفاده شد و داده های کیفی اولیه حاصل گردید. با روش تحلیل مضمون، چارچوب اولیه الگو شکل گرفت واز معیارهای اعتبار سنجی کیفی برای سنجش اعتبارچارچوب اولیه استفاده شد. برای اطمینان از پایایی کیفی چارچوب اولیه، ازآزمون قابلیت اعتماد استفاده گردید. دربخش کمی، مدرسان درس روش ها و فنون تدریس و روانشناسی تربیتی پردیس های دانشگاه فرهنگیان کشور جامعه آماری را تشکیل دادند. برای نمونه گیری از64 پردیس دانشگاه فرهنگیان کشور، 32 پردیس به شیوه تصادفی ساده و درهرپردیس دو نفر مدرس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس تدوین شده در مرحله کیفی پژوهش استفاده شد.این مقیاس دارای6 عامل، 16 ملاک و 72 نشانگر بود. در این بخش، برای سنجش روایی مقیاس از روش های روایی صوری، محتوایی، وتحلیل عامل و برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که این مقیاس به لحاط کمی نیز از روایی و پایایی لازم برخوردار است و در نتیجه مقیاس نهایی با 6عامل (محیط فیزیکی، محیط اجتماعی – روانی، آمادگی، آموزش، تلفیق و ارزشیابی) ، 16ملاک و 70 نشانگر مورد تایید قرار گرفت.
ملخص الجهاز:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 -Muijs & Reynolds 2 -Crawford,Wendy,Samuel & James 3 -Rosebrough & Leverett 4 -Schiering,Bogner,Buli-Holmberg 5 -Spencer 6 -Marzano,Frontier & Livingston 7- Duran,Duran,Haney & Scheuermann 8 -Amini بر این اساس ، پژوهش حاضر به دنبال آن بود تا با بهره گیری از نظر متخصصان ، مبانی نظری، پیشینه پژوهشی و بررسی الگوهای مـذکور و بـا اسـتفاده از شـیوه همسوسـازی، بـه الگـویی بـرای مدیریت فرآیندهای یـاددهی– یـادگیری درکـلاس درس دوره ابتـدایی دسـت یابدکـه از الگوهـای موجود جامع تر و مبتنی بر رفع نیازهای اساسی دانـش آمـوزان ، ومشـارکت عمیـق و معنـادار آنهـا درطول فرآیندهای یاددهی-یادگیری باشد؛ به گونه ای که تامین نیازهای دانش آموزان و مشـارکت در فرآیندهای یاددهی یادگیری، زمینه دست یابی آنها به دستاوردهای اساسی آموزشی و تربیتی را به شکل کیفی یعنی به شکل لذت بخش ، معنادار و ماندگار فراهم سازد.