خلاصة:
برای تبیین سیاستگذاری رسانهای دو رویکرد وجود دارد، رویکرد اول که رویکرد سنتی به سیاستگذاری رسانه است، رسانهها را نهادهایی قابل سیاستگذاری میداند و در این راستا بیشتر نقش دولتها و حاکمیتها را پر رنگ میکند که چطور دولتها برای حفظ منافع عمومی دست به سیاستگذاری رسانهای میزنند. رویکرد دوم رویکردی است که به لحاظ پیشرفتهای تکنولوژیک حوزه ارتباطات و ظهور رسانههای نوین عرصه رسانه را عرصهای غیرقابل سیاستگذاری میداند. طبق این چارچوب نظری میتوان مدلها و نظریه های موجود در حوزه سیاستگذاری رسانهای را در قالب این دو رویکرد از یکدیگر مجزا کرد. با اتکا به رویکرد نظری اول، این پژوهش، با روش نظریه زمینه ای تلاش دارد فرایند سیاستگذاری خبری در سیمای جمهوری اسلامی ایران را در قالب یک مدل ارائه کند. نظریه حاصل نشان میدهد که پدیده اصلی چنین فرایندی مضمونی تحت عنوان " اهمیت دادن سردبیر خبر به سوژه محوری یا اصالت ارزش رویداد در اخبار سیما" است که تحت تأثیر متغیرهایی، سیاستگذاری خبری اثربخش را تبیین می کند. بنابراین براساس تحلیل دادههای بدست آمده از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و مدل به دست آمده از تحقیق، میتوان نتیجه گرفت که فرایند سیاستگذاری خبری در سیمای جمهوری اسلامی ایران بایستی رویکرد خود را در ارائه اخبار از مصلحت اندیشی به سوژه محوری تغییر داده تا بتواند در زمانهای حساسی همچون انتخابات مخاطب را جذب و سیاستهای کلان سازمان را تحقق بخشد.
ملخص الجهاز:
بنابراین براساس تحلیل داده های بدست آمده از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و مدل به دست آمده از تحقیق ، می توان نتیجه گرفت که فرایند سیاستگذاری خبری در سیمای جمهوری اسلامی ایران بایستی رویکرد خود را در ارائه اخبار از مصلحت اندیشی به سوژه محوری تغییر داده تا بتواند در زمان های حساسی همچون انتخابات مخاطب را جذب و سیاست های کلان سازمان را تحقق بخشد.
بررسیهای اولیه انجام گرفته توسط محقق و همچنین گفتگو یا مصاحبه های اولیه با مدیران و کارشناسان رسانه ای نشان می دهد که فرایند سیاستگذاری خبری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این سالها از مدل مشخصی پیروی ننموده و در مواقع مختلف بنا به ضرورت و تشخیص شخصی مدیران به شکل های مختلف عمل کرده است ، بنابراین نمی توان برای آن ساختار مشخصی از سیاستگذاری قائل شد.
محققان با این دغدغه که جذب بیشتر افکار عمومی در بخش خبر می تواند در راستای تحقق اهداف اسناد بالا دستی نظام کمک کننده باشد، سوال اصلی خود را تحت عنوان "مدل سیاستگذاری خبری اثربخش در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دارای چه مولفه هایی است ؟" شکل دادند.
با توجه به اینکه در این پژوهش ، مدل سیاستگذاری خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه قرار گرفته است ، پس از گردآوری داده ها و تحلیل آنها در مرحله کدگذاری باز، و بررسی ویژگی های ارائه شده ، مقوله ارزش رویداد یا سوژه محوری به عنوان پدیده اصلی انتخاب شد.