خلاصة:
دهه گذشته شاهد انتشار بی سابقه فناوری های شبکه ، در کشورهای در حال توسعه ، بوده است . گفتمان تکنولوژیکی که این انتشار جدید با خود به همراه دارد، این رسانه نوین را به مثابه ابزاری آرمانی ، برابری خواه و توان مندکننده معرفی کرده که در عصر جدید، زمینه های تازه ای از توسعه ، دموکراسی و تغییرات مثبت فرهنگی را نوید می دهد. این مقاله به بررسی تاثیرات اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی اینترنت درون بافت تاریخی کشورهای در حال توسعه می پردازد. در اینجا، تکامل اینترنت که ناشی از اغراض سیاسی بوده است ؛ انتقال آن به کشورهای در حال توسعه و عواقب اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی این انتقال مورد توجه قرار می گیرد. داده های موجود نشان می دهد که ورود اینترنت در اغلب کشورهای در حال توسعه ، منجر به تخلیه منابع محلی و در نتیجه تشدید وابستگی های اقتصادی این کشورها به کشورهای خارجی دیگر شده است . در سطح فرهنگی ، غلبه طرح ، محتوا و زبان غالبا غربی اینترنت ، راه گ رتسش و نوفذ الگوهای فرهنیگ بیگانه را تسهیل کرده که این موضوع به قیمت از دست رفتن تجارب اجتماعی فرهنگ های محلی بوده است . در نهایت ، اینترنت با قابلیت های ردیابی و دستکاری آن برای اهداف سیاسی در سطح ملی و بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است . این مقاله ، همچنین روش ها و رویکردهایی جایگزین در اخذ و استفاده اینترنت را پیشنهاد می کند که از طریق آنها، ابتکارات اینترنتی در خدمت اهداف کلی توسعه در کشورهای در حال توسعه قرار داده شده است .
ملخص الجهاز:
این گفتمان تمرکز خود را بر ظرفیت این رسانه برای سرعت بخشیدن به اقدامات مربوط به توسعه ملی و ایجاد تغییرات مطلوب اجتماعی - فرهنگی و فراهم نمودن حوزه هایی عمومی برای گفتمان آزاد و دموکراتیک گذاشته است (; ١٩٩٩ ,Amin &Gher ;٢٠٠٥ ,Kolko &Wei ;٢٠٠١ ,Huf ;٢٠٠٠ ,Hudson ٢٠٠٠ ,Fandy).
(٢٠٠٤ ,Wheeler) از آنجا که به نظر می رسد اینترنت و دیگر فناوری های مرتبط شبکه به رشد اقتصادی کمک کرده ، 1- SiliconValley Investment Indicators 2- option 3- Information and CommunicationsTechnologies forDevelopmentin the Middle East andNorth Africa 4- Science and Technology programme in developing countries 5- Carly Fiorina 6- Hewlett-Packard در پیشرفت منابع انسانی مساعدت می کنند و مرحله به مرحله موانع مشخص توسعه را کنار می زنند، آنها افراد را قادر می سازند که حق شان را دریافت نموده تا اطلاعات و نظریات را فراتر از مرزهای ملی دریافت ، تولید و بیان کنند.
٣ این نظام های جهانی استراق سمع ، غالبا به وسیله حکومت های کشورهای حاشیه ای 1- Netlingo 2- Privacy International 3- Requirement for Interception" and "Echelon.
(٢٠٠٥ ,Zarwan et al ;٢٠٠١ ,Boas &Kalathil ;٢٠٠٢ ,Teitelbaum) در مواردی نیز کنترل اینترنت حکومت ها شامل اقدامات پیش گیرانه وسیع علیه تهدیدات خارجی است (برای مثال : کوبا) از این بابت حکومت ها غالبا پیام هایی را که از سوی گروه های مخالف می آیند مسدود می کنند.