خلاصة:
این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پژوهش استنتاجی (الگوی بازسازی فرانکنا) انجام شده ، و هدف آن بررسی میان رشته ای تربیت عاطفی و ساختار آن در قرآن است ؛ لذا پس از بیان مبانی این فرایند بر اساس اسناد در قالب گزارههای واقع نگر دینی و علمی و هم چنین استخراج ضرورتها و توصیه های عملی قرآن ، ساختار تربیت عاطفی در قالب اهداف و اصول و روش شکل گرفته است . یافته های این پژوهش نشان میدهد که عواطف در قرآن با پشتوانه معرفتی از احساس جدا میشود. تربیت عاطفی با مبانی انسانشناسی و معرفت شناسی وارد فرایند تربیتی میشود و همسو با هدف نهایی نظام تربیتی ، پرورش عواطف و مدیریت آن را براساس ارزشها بر عهده دارد. علاوه برآن با رشد هوش فکورانه و انگیزش درونی به یادگیری کمک میکند. این تربیت با اصولی مانند اصل ارتقای عاطفی ، اصل مخاطب شناسی و اصل تفکر راهبردی و با الهام از توصیه های عملی قرآن مانند انذار و بشارت، مراقبه و محاسبه ، حاوی روشهای کاربردی در مهارتهای ارتباطی و روشهای تدریس و آموزش است .
ملخص الجهاز:
"com ـ تنظیم فهرست بازخورد استاندارد همسو با عمل ١ ـ ٢ ـ محیط برانگیزاننده ـ کاربرد قالبهای جذاب هنری ـ استفاده از ابزار بصری در پیامها ـ استفاده از نمادها و استعاره های عاطفی ٢ ـ روشهای آموزش در تربیت عاطفی ٢ ـ ١ ـ برانگیزانندگی عاطفی ـ استفاده از تمثیل و داستان ـ موعظه و جدال احسن (همراهی با فراگیر) ـ فرصت تخیل و خلاقیت ٢ ـ ٢ ـ تربیت زیبایی شناسی ـ کاربرد و پرورش حواس بصری ـ نماد سازی ـ گسترش عمودی و افقی ساختار تجربه ساده ، مرکب ، پیچیده ٣ ـ ٢ ـ تقویت هوش فکورانه ـ بازسازی موقعیتهای تصمیم سازی و پرسشگری عاطفی با این مراحل ـ ادراک موقعیت ـ بررسی رابطه موقعیت با خود ـ تعیین برنامه و تصمیم ـ تجلی عملی تصمیم بحث و نتیجه گیری با توجه به مباحث قبل ، روشن شد که گستردگی جایگاه تربیت در قرآن و مطابقت بسیاری از مسائل آن با مبانی و اصول تعلیم و تربیت جایی را برای پژوهشهای جدید قرآنی با رویکرد جامع تربیتی باز میکند و با اشراف کامل بر انسان و نیازهای او هر یک از آیات تربیتی قرآن یکی از این PDF created with pdfFactory Pro trial version www."