ملخص الجهاز:
نام کتاب: اعتماد جمعی چرا مدارس نمیتوانند بدون آن بهبود یابند مؤلفان: پاتریک بی.
هوی مترجمان: محسن شاکری، سیدعلیرضا هوشیالسادات، حیدر تورانی ناشر: انتشارات مدرسه (۹-۸۸۸۰۰۳۲۴-۰۲۱) سال نشر: ۱۳۹۴ قیمت: ۱۵۰۰۰۰ ریال این کتاب بهطور کاملا دقیق، نظریه و پژوهش جامعی را دربارة اعتماد جمعی سازمانی و کارکردهای آن بر بهبود کیفیت مدرسه ارائه میدهد.
و در آن، خیرخواهی، قابلیت اطمینان، شایستگی، صداقت و باز بودن، بهعنوان پنج جنبة اعتماد جمعی در زمینههای اعتماد کادر آموزشی به، مدیر، همکاران، سازمان آموزشی، دانشآموزان و والدین، بررسی و تحلیل شدهاند.
اعتماد جمعی انتظار تعمیمیافتة مورد اعتماد گروه کاری است؛ به این معنی که کلمات، قولها، نوشتهها و بیانات شفاهی افراد، گروهها و سازمانهای دیگر میتوانند قابل اتکا باشند.
این کتاب میکوشد در ده فصل، این مهم را به خواننده برساند که موفقیت و تعالی مدرسه، تنها محصول کنترل رسمی و تفکر خطی و بوروکراتیک نیست، بلکه با اتکای بیشتر بر کنترل غیررسمی و اعتماد جمعی حاصل میشود، چرا که از یک سو، مدارس سازمانهای پیچیدهای هستند که از گروههای بههم وابستة زیادی تشکیل شدهاند و برای انجام وظایف پیچیدهشان باید با هم هماهنگ شوند و از سوی دیگر، تعلیم و تربیت یک وظیفة پیچیده است که نمیتوان از طریق دستورات، قوانین یا سیاست به آن دست یافت.
لذا، باید لایههای پنهان این پیچیدگیها را کشف و با ایجاد اعتماد جمعی و رهبری اثربخش در فضا و فرهنگ مدرسه، نقطة بهینگی علمی را به آنها افزود.
مطالعة این کتاب را که از مطالعات دانشگاههای معروفی برگرفته شدهاند، را به همة دانشگاهیان و صاحبنظران علوم تربیتی، دانشجویان، معلمان و مدیران مدارس توصیه میکنیم.