خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه بین هوش اجتماعی و هوش فرهنگی کارکنان با اثربخشی سازمانی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای-نسبی تعداد 270 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز از سه پرسشنامه: هوش اجتماعی، هوش فرهنگی و پرسشنامه اثربخشی سازمانی استفاده شد و با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ محاسبه و به ترتیب 0/879، 0/895 و 0/955 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از روش های آمارتوصیفی و استنباطی در حد آزمونt تک متغیره، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها نشان داد که بجز وضعیت هوش فرهنگی، وضعیت هوش اجتماعی و اثربخشی سازمانی کارکنان بالاتر از میانگین جامعه است. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش اجتماعی و هوش فرهنگی با اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر آن شد که از بین مولفه های هوش اجتماعی، مولفه پردازش اطلاعات اجتماعی بیشترین تاثیر را در پیش بینی اثربخشی سازمانی دارد. همچنین از بین مولفه های هوش فرهنگی، مولفه های راهبردی و انگیزش بیشترین تاثیر را در پیش بینی اثربخشی سازمانی دارد.
This study investigated the relationship between social intelligence and cultural intelligence with organizational effectiveness of the main administration office of educationin in Ilam province. The method of researchi was descriptive and correlation type. The statistical population was consisting of entire 926 employees administration of educationin Ilam Province (834 male and 92 femal). According to Kergcie and Morgan table، a sample of 270 individuals were selected. Three questionnaires the Social Intelligence، Cultural Intelligence and Organizational Effectiveness Scale were used in order to gather data. Questionnaires justifiability was calculated based on their content justifiability and also their ending were calculated according to Cronbach's alpha 0/879، 0/895 and 0/955 respectively. Descriptive statistical indexes and inferential statistical methods were used in order to analyse data. The results showed that social intelligence and organizational effectiveness were above average. while cultural intelligence was at average level. Between social intelligence and information processing components also cultural intelligence with organizational effectiveness there was a significant positive relationship. The results of T-test for independent group means showed there was no meaningful correlation between social intelligence in the age and sex of employees، Although there were differences in terms of education and work experience. The results showed that the level of cultural intelligence staff in age، sex and work experience، there is no significant difference.
ملخص الجهاز:
تحليل همبستگي هوش اجتماعي و هوش فرهنگي با اثربخشي سازماني o Relationship between Social Intelligence and Cultural Intelligence whit Organizational Effectiveness o دکتر فخرالسادات نصيري وليک بني * مريم گيلاني * چکيده هدف اصلي اين پژوهش تعيين رابطۀ بين هوش اجتماعي و هوش فرهنگي کارکنان با اثربخشي سازماني اداره کل آموزش و پرورش استان ايلام بود.
بر اساس اطلاعات جدول ٢ و با توجه به همبستگي به دست آمده (٠١٢٤=r) و سطح معناداري (٠٠٤٢=p) با احتمال ٩٥% بين ميزان اثربخشي سازماني و هوش اجتماعي کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان ايلام رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
همچنين ضريب همبستگي به دست آمده (٠٣٠٤=r) و سطح معناداري (٠٠٠١=p) نشان داد با احتمال ٩٩% بين ميزان اثربخشي سازماني و هوش فرهنگي اين کارکنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
بين هر يک از مولفه هاي هوش اجتماعي کارکنان با اثربخشي سازماني اداره کل آموزش و پرورش استان ايلام رابطه وجود دارد.
ضرايب همبستگي مؤلفه هاي هوش اجتماعي کارکنان با اثربخشي سازماني م غيرها شاخص ها تعداد ضريب همبستگي سطح معناداري پردازش اطلاعات اثربخشي ٢٧٠ ٠/٢٧٨ ٠/٠٠١ مهارت هاي اجتماعي سازماني ٢٧٠ ٠/٠٦٨- ٠/٢٦٤ آگاهي هاي اجتماعي 0/278 0/066 270 بر اساس اطلاعات جدول ٤، با توجه به همبستگي به دست آمده بين هر يک از مولفه هاي هوش فرهنگي و اثربخشي سازماني سازمان آموزش و پرورش استان ايلام رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
l بحث و نتيجه گيري o پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه بين هوش اجتماعي و هوش فرهنگي با اثربخشي سازماني کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان ايلام در سال ٩٢-١٣٩١ انجام گرفت .