خلاصة:
گفتار و رفتار اهل بیت ع بر اساس خواست و اراده خداوند شکل گرفته است . پس سـیره تربیتی ایشان بهترین شیوه و روش در مورد تربیت فرزندان است . سوال اساسی در این جا ایـن است که اهل بیت ع برای تربیت فرزنداشان از چه روشهای استفاده میکردند؟ فرضیه اولیه این است که ایشان از روشهای زمینه ساز برای تربیت فرزندان خویش استفاده میکردنـد کـه مشتمل است بر روشهای زمینه ساز قبل از تولد و روشهای زمینه ساز بعد از تولد. سعی بر این است که با مطالعه منابع به روش کتابخانه ای و ارائه آن به شیوه تحلیلی- توصـیفی بـه هـدف برسیم . هدف این نوشته ارائه نمونه های عینی از سیره تربیتی اهل بیت ع نسبت به فرزنـدان است که به عنوان الگویی جامع برای آیندگان ترسیم میگردد.
ملخص الجهاز:
"از این رو هر یک از شما نام نیکو برای فرزندش انتخاب کند» پیامبر اکرم ص میفرمایند: «ان ریحانتی الحسن و الحسین سمیتها باسم سبطی بنی اسرائیل شبرا و شبیرا؛ حسن ع و حسین ع دو گل من است که نامهای فرزندان بنی اسرائیل را بر آنها نهادم؛ آن نامها شبر و 3 شبیر بود» امام صادق ع میفرمایند: «لایولد منا ولد الا سمیناه محمدا فاذا مضی سبعۀ ایام فإن شئنا غیرنـا، ان شـئنا ترکنـا؛ هیچ پسری برای ما متولد نمی شود، مگر این که نام او را محمد میگذاریم ، وقتـی هفـت روز از 4 ولادت وی گذشت اگر خواستیم نام او را تغییر میدهیم و اگر خواستیم باقی میگذاریم .
» از موسیبن جعفرع نقل شده که هنگام ولادت فرزندش امام رضاع چنین فرمودند: «ان بنی هذا ولد مختونا طاهرا مطهرا لیس من الائمه احد یولد إلامختونا طاهرا مطهرا و لکنا سنمر علیه الموسی لاصابۀ السنۀ و اتباع الحنیفه ؛ پسرم امـام رضـاع پـاک و پـاکیزه و ختنه شده به دنیا آمده است و هیچ یک از ائمه متولد نشود مگر ختنه شده و پاک و پاکیزه ، ولـی 2 ما برای مراعات سنت اسلام و پیروی دین حنیف تیغ [دلاکی] را به ختنه گاهش میکشیم » در سیره حضرات معصومین ع این عمل در روز هفتم ولادت کودک انجام میشده یکـی از دلایل انتخاب این روز آن است که ختنه در این روز موجب پاکیزگی بیشتر است و گوشـت بهتـر میروید٣."