خلاصة:
پرسش اصلی این نوشتار این است که اهداف و کارکردهای قدرت سیاسی مطلوب از منظر قرآن کریم چیست . در پاسخ به این سوال ، بر این امر تاکید شده اسـت کـه قـدرت ، اعم از مطلوب یا نامطلوب ، کارکردهایی چون ایجاد نظم و امنیت ، حل و فصل اختلافات ، ساماندهی امور جامعه و بازدارندگی دارد. قدرت مطلوب کارکردهای خاصی دارد که بـه واسطه آنها از قدرت فاسد تمییز مییابد و جدا مـیشـود. ایـن کارکردهـای مطلـوب را میتوان در اموری چون آماده سازی بسترهای رشد جامعه و اصلاح امور آن ردیـابی کـرد. اهداف قدرت مطلوب شامل مواردی چون اقامه حدود الاهی، برپـایی عـدالت و هـدایت انسان به جایگاه شایسته میشود. قدرت مطلوب در جهت سعادت و کمال انسانی حرکـت میکند و فرایندی متفاوت از قدرت نامطلوب دارد.
ملخص الجهاز:
در پاسخ به این سؤال ، بر این امر تأکید شده اسـت کـه قـدرت ، اعم از مطلوب یا نامطلوب ، کارکردهایی چون ایجاد نظم و امنیت ، حل و فصل اختلافات ، ساماندهی امور جامعه و بازدارندگی دارد.
ساماندهی امور جامعه از دیگر کارکردهای مشترک قدرت سیاسی آن است که بـرای امـور مختلـف جامعـه ، برنامه ریزی می کند و برای رساندن انسان به اهداف ، دنیایی یا اخروی ، پست یـا عـالی ، از توانمندی های آن بهره می گیرد.
لذا کسی که دارای قدرت است ، با توجه به حاکمیت و منابع گوناگونی که در اختیار دارد، می تواند امور جامعه را تدبیر کند و بـرای رسـیدن جامعـه بـه اهداف ، برنامه بریزد.
اقامه حدود الاهی یکی از اهدافی که در قرآن کریم برای قدرت بر آن تأکید شده ، این است کـه قـدرت وسیله ای برای برپایی حدود الاهی می باشد و صرف داشتن قدرت و حاکمیت هدف نیست .
با توجه به اینکه مسیر انسان برای رسیدن به نقطه مطلوب از جامعه قانونمند مـی گـذرد و قانون تعیین کننده مرزها و حدها است ، در کلام خداوند تأکید می شـود کـه رهبـر جامعـه اسلامی باید در سمت و سوی دستورهای الاهی حرکت کنـد: «إنـا أنزلنـا إلیـک الکتـاب بالحق لتحکم بین الناس بما أراک الله » (نساء: ١٠٥).
این آیه نشان می دهد حکمرانـی و قدرت برای آن است که حدود الاهی و قانون خداوند در میان مردم حاکم شود.