خلاصة:
هدف از انجام این تحقیق شناسایی مؤلفههای مؤثر بر توسعه فرهنگ ورزش همگانی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با رویکرد اکتشافی به صورت کیفی انجام گرفت. جامعه آماری مورد نظر را متخصصین و فعالین در حوزه ورزش همگانی، رسانه ورزشی، مسئولین ورزش کشور و اساتید دانشگاهی ورزش که سابقه فعالیت در حوزه رسانه را دارند تشکیل دادند که با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری دادهها مصاحبه بود که محقق پس از انجام چهاردهمین مصاحبه به اشباع نظری رسید و پس از جمع آوری دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه تحلیل آن استفاده گردید. یافتههای بخش کیفی تحقیق شامل 45 مؤلفه شناسایی گردید که 18 مؤلفه در نقش شناختی، 11 مؤلفه در نقش هنجاری، 4 مؤلفه در نقش تنظیمی تلویزیون بودند و 12 مؤلفه نیز به عنوان عوامل مؤثر برتولید برنامه شناسایی گردیدند. در این پژوهش محقق ابتدا با بررسی ادبیات پیشینه و مبانی نظری تحقیق، پیش زمینهای را برای انجام مراحل بعدی تحقیق فراهم کرد. سپس با انتخاب چند مفهوم اصلی حاصل از مطالعات، اهداف تحقیق مشخص گردید. نتایج نهایی این تحقیق بیانگر شناسایی 33 مؤلفه موثر در سه موضوع اصلی تحقیق (نقش شناختی، هنجاری و تنظمی) و 31 مؤلفه به عنوان عوامل بازدارنده شناسایی گردید. همچنین 12 مؤلفه نیز شناسایی گردید که در نقشهای سه گانه جای نگرفت و در مؤلفههای مربوط به تولید برنامه خلاصه شد.
The aim of this research was to identify factors affecting the development of Sport for all via the Islamic Republic of Iran Broadcasting (I.R.I.B) through a heuristic and qualitative approach. The statistical population consisted of experts and activists in the field of public sport, sport media, authorities and university professors who had worked in the media field. The snowball/chain sampling was used to choose the experts. The instrument in the qualitative part of the study was the interview. The author reached a theoretical saturation after the 14th interview and a qualitative content analysis was used to analyze the data. The findings of the qualitative part of the study included 45 components, from which 18 components in the cognitive role, 11 components in the normative role, and 4 components were in the regulatory role. Also, 12 components were identified as factors affecting the TV programs production. In this research, through studying the previous literature and theoretical basis of this paper, the author provided a background for next phase of the study. Then, the objectives of study were identified by choosing some main concepts resulted from the studies. Finally, in this research, 33 effective components in three main themes of the study (cognitive, normative and regulatory roles) and 31 components were identified as inhibiting factors. Also, there were 12 identified components which were not included in the triple roles and therefore summarized in the components regarding the program production