خلاصة:
هدف این نوشتار، بازشناسی و بررسی مولفه های تربیت شهروندی از منظر قرآن کریم و اهل بیت: بوده است. در این راستا با بهره گیری از رویکرد کیفی و با روش کتابخانه ای و اسنادی، به اجمال پس از بازبینی منابع،مولفه های تربیت شهروندی از دیدگاه قرآن کریم و اهل بیت: توصیف و احصاء شده است. مولفه های تربیت شهروندی مطابق با دیدگاه قرآن کریم و اهل بیت: و در ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری به شرح زیر است. بعد شناختی شامل دانایی محوری، برابری، آزادی بیان و اندیشه، تفکر انتقادی، حقوق بشر، شور و مشورت؛ بعد عاطفی شامل احساس تعهد، وطن دوستی، نوع دوستی، مسوولیت پذیری، عزت و اعتماد به نفس و حسن ظن؛ بعد رفتاری شامل اطاعت از قانون، مشارکت سیاسی، مشارکت اقتصادی، تحمل و سعه صدر، امانت داری، احترام و حفظ کرامت انسانی می باشد، که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
"در پژوهش آشتیانی و دیگران (1385)، که با هدف ارزیابی و اولویتبندی مهارتهای شهروندی مورد نیاز برای تدریس آنها در مقطع دبستان انجام پذیرفت، به ترتیب، متغیرهای مردمسالاری، مشارکت سیاسی، انجمنهای محلی، هنجارهای اجتماعی و مؤلفههای اقتصادی، بیشترین حد امتیاز را به خود اختصاص دادند که پیشنهاد شده تا طراحی برنامة درسی بیش از همه بر این اولویتها متمرکز شود.
حال در این مطالعه بعد شناختی شامل داناییمحوری، برابری، آزادی بیان و اندیشه، تفکر انتقادی، حقوق بشر، شور و مشورت؛ بعد عاطفی شامل احساس تعهد، وطندوستی، نوعدوستی، مسؤولیتپذیری، عزت و اعتماد به نفس و حسن ظن؛ بعد رفتاری شامل اطاعت از قانون، مشارکت سیاسی، مشارکت اقتصادی، تحمل و سعة صدر، امانتداری، احترام و حفظ کرامت انسانی میباشد که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است.
بعد شناختی تربیت شهروندی شامل دانایی محوری، برابری، آزادی بیان و اندیشه، تفکر انتقادی، حقوق بشر، شور و مشورت؛ بعد عاطفی شامل احساس تعهد، وطندوستی، نوعدوستی، مسؤولیتپذیری، عزت و اعتماد به نفس و حسن ظن؛ بعد رفتاری شامل اطاعت از قانون، مشارکت سیاسی، مشارکت اقتصادی، تحمل و سعة صدر، امانتداری، احترام و حفظ کرامت انسانی است.
دین مبین اسلام کاملترین برنامه را برای زندگی و سعادت بشر عرصه کرده است و ضروری بود که با مطالعة منابع غنی دینی و اسلامی ابعاد و مؤلفههای تربیت شهروندی از منظر قرآن کریم و اهلبیت: توصیف و احصاء گردد.
A Conceptual Framework Toward a Democratic Citizenship Curriculum, and Its Implication for Education Drama.
Tobias, R (1997), The boundaries of education for active citizenship: institutional and community context, SECUTER AOTEARO, New Zealand."