خلاصة:
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین ادراک از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشکدههای علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران تشکیل میدادند (6728= N). برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 363 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش طبقهای متناسب صورت گرفت. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامه ادراک از محیط کلاس و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج نشان داد بین ادراک از محیط کلاس و سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری در سطح P< وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که از بین مولفههای ادراک از محیط کلاس، تنها مولفه انتخاب قابلیت پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان را داشت.
In this research the relationship between perception of the classroom environment and students academic adjustment was studied in the faculty of Social and Behavioral Sciences in University of Tehran. The research method was descriptive-correlational and study population consisted of all of the students in the faculty (N=6728). Cochran formula was used to determine the sample size. The number of 363 people were selected as the selection method was stratified. Tow questionnaires was used; perception of the classroom environment and the academic adjustment. Content validity of the questionnaires was confirmed by the experts’ opinions and their reliability was approved by Cronbach's alpha coefficient. In this article the results showed that there is a considerable positive relation (with the P<0.01) between the perception of the classroom environment and students academic adjustment. The stepwise regression analysis showed that between all the perception of the classroom environment components, only selection component could predict the students academic adjustment.
ملخص الجهاز:
"بررسی رابطۀ بین ادراک از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانشجویان، مورد مطالعه: دانشکدههای علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران Survey of the Relationship between Perception of the Classroom Environment and Students Academic Adjustment in the Faculties of Social and Behavioral Sciences, University of Tehran تاریخ دریافت مقاله:25/05/94 تاریخ پذیرش مقاله: 24/08/94 سیدمحمد میرکمالی 1 امین هماینی دمیرچی 2 محمد امیری 3 Seyed Mohammad Mirkamali Amin Homayeni Mohammad Amiri چکیده واژگان کلیدی استاد مدیریت آموزشی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
بر این اساس، با توجه به نقش متغیرهای ادراک از محیط کلاس و سرزندگی تحصیلی در Mucherah Dorman & Adams Structure of Class Tasks Evaluation Tasks Authority Ames پیشرفت و موفقیت تحصیلی، همچنین تحقیقات بسیار معدود و خلأهای پژوهشی در این زمینه و استفاده از نتایج این پژوهش در زمینۀ آسیبشناسی محیطهای کلاسی دانشگاه مورد مطالعه (دانشگاه تهران) و سرزندگی تحصیلی دانشجویان از ضرورتهای مهم این مطالعه است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشکدههای علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران است.
در بررسی فرضیۀ دوم پژوهش «مؤلفههای ادراک از محیط کلاس قابلیت پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشکدههای علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران را دارند»؛ نتایج نشان داد که تنها مؤلفۀ انتخاب در کل قادر به پیشبینی 06/0 از تغییرات سرزندگی تحصیلی است."