خلاصة:
به علت تغییرات سریع در تکنولوژی و تغییر از یک محیط محلی به یک محیط جهانی ، شهرها مجبور به رقابت با یکدیگر به منظور این که یک مقصد گردشگری جذاب باشند، هستند. امروزه رضایت گردشگر از کیفیت محصول گردشگری یک مقصد عاملی تعیین کننده برای موفقیت در دنیا رقابتی صنعت گردشگری است ، چرا که آن بر مصرف کالاها و خدمات در تعطیلات ، شهرت ، اعتماد و رفتار آینده (ارائه نقل قول مثبت از مقصد، بازدید دوباره و پیشنهاد مقصد به دیگران ) موثر است . در این راستا، هدف پژوهش حاضر ارزیابی رضایت گردشگران از کیفیت محصول گردشگری و رفتارهای آینده گردشگر در ائل گلی تبریز است . پژوهش حاضر بر پایه روش توصیفی -تحلیلی و همبستگی است . جامعه آماری پژوهش گردشگران داخلی در پارک ائل گلی تبریز بوده اند که تعداد ٢٠٠ گردشگر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. علاوه براین ، توزیع پرسشنامه ها بین آن ها به روش نمونه گیری در دسترس بوده است . باید افزود، به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه ٢٢ استفاده شده است . نتایج پژوهش بیانگر آن است ؛ (١) مطابق با دو آزمون یومن -ویتنی وتی نمونه های مستقل تفاوت محسوسی بین ١- دانشیاردانشکده جغرافیا و برنامه ریزی ، دانشگاه تبریز. E-mail: fkarami@tabrizu.ac.ir ٢- کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری ، دانشگاه تبریز. گردشگران درباره جذابیت ، علاقه به تفریح و احساس امنیت تجربه شده از ائل گلی مشاهده نمی شود، (٢) مطابق با آزمون تی تک نمونه ای ، گردشگران از تسهیلات ، دسترسی ، جاذبه ، هزینه های صرف شده و تصویر استنباط شده از ائل گلی رضایت کامل دارند و (٣) تحلیل رگرسیون خطی ساده بیانگر تاثیر معنی دار و مثبت رضایت گردشگر بر ارائه نقل و قول های مثبت از مقصد، پیشنهاد مقصد به دیگران و تصمیم به بازدید دوباره از مقصد است . در پایان تحقیقات آینده ارتباط بین تصویر از مقصد، ویژگی های دموگرافیکی -اجتماعی ، مدت اقامت ، ملیت ، نژاد، خلاقیت و فناوری ارتباطات و اطلاعات با تمایلات رفتاری آینده گردشگران را در این مقصد باید مورد مطالعه قرار دهند.
ملخص الجهاز:
بنابراین در راستای مطالب مذکور اهداف پژوهش حاضر به ترتیب عبارتند از: اهداف اصلی ١-ارزیابی رضایت گردشگران از کیفیت ابعاد محصول گردشگری پارک ائل گلی ٢-ارزیابی تأثیرگذاری رضایت گردشگر بر تمایلات رفتاری آینده گردشگران 4- Mat Som and Badarneh 5- Dmitrovic 6- Tidtichumrernporn 7- Abu Ali and Howaidee 8- Matzler اهداف فرعی ١-ارزیابی جذابیت مقصد از نظر گردشگران ٢-مقایسه علاقه گردشگران نسبت تفریح ٣-مقایسه احساس امنیت تجربه شده از پارک ائل گلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١: موقعیت جغرافیایی پارک ایل گلی شهر تبریز فرضیات فرضیه (١)؛ گردشگران از تسهیلات ، دسترسی ، جاذبه ، هزینه های صرف شده و تصویر استنباط شده از مقصد رضایت دارند.
20- Butnaru and Miller 21- Nam 22- Song and Cheung 23- Truong and King 24- Canny and Hidayat 25- Eusebio and Vieira 26- Lee and Hsu 27- BowenandSchouten پیشینه پژوهش در ادبیات گردشگری ایران ، مسئله رضایت گردشگر و رفتار شناختی گردشگر عمری کم تر از یک دهه را به خود اختصاص داده است و تعداد محدودی از مطالعات این موضوعات را مورد واکاوی و بررسی قرار داده اند این در حالی است که مسائل مذکور در ادبیات گردشگری خارج از کشور موضوعاتی شناخته شده می باشند و تحقیقات بسیار زیادی نیز پیرامون رضایت گردشگران و رفتار شناختی آینده گردشگر در اقصی نقاط دنیا انجام شده است .