ملخص الجهاز:
آنچه همگان از تربیت در ذهن دارند؛ ایجاد تغییرات مطلوب در نسل جدید است، و برخی این تغییرات را با سنجههای مشخص خویش مورد ارزیابی قرار میدهند و باحسرت گاهی چنین میگویند :«کاش بچههایمان مثل ما شوند!» تربیت عبور دادن کودک از دهلیزهای تنگ و تاریک و هزارتوی رنگارنگ زندگی گذشته و رساندن آنان به قلههای فردا است.
یادداشت خواندنیهای کودکان باید از چنان قوت و غنایی برخوردار باشد، که پرسشهای سترگی را برای فرزندانمان پیریزی کند در حوزۀ کودکان نیازمند نهادهای بینوزارتخانهای هستیم آسیبشناسی نشر و فعالیتهای فرهنگی در گفتوگو با دکتر محمدرضا وصفی / دکتر محمدرضا وصفی ۲۱ بهمنماه ۱۳۴۳ در تهران به دنیا آمده است، هرچند اصالت خانوادگی او به شیراز بازمیگردد.
/منظور از نهادهای بینوزارتخانهای چیست؟ منظورتان نهادهای مدنی، تشکلها و بخش خصوصی است؟ /به نظر من کانون پرورش فکری با این دید تأسیس شده بود که تشکیلات غیردولتی و بین وزارتخانهای باشد که یک نگاه کلنگر را دربارة کودکان تعقیب کند، اما امروز از این منظر بسیار کمرنگ ظاهر میشود.
/پس اگر امروز محمدرضا وصفی وزیر ارشاد بود، در حوزة کتاب کودک چه برنامهای را پیش میگرفت؟ /با نکاتی که عرض شد مسئله بالاتر از اختیارات یک وزارتخانه است.
در کشورهای توسعهیافته نهادهای بینوزارتخانهای و بینسازمانی کارها را پیش میبرند و نهادهای دولتی تنها ناظر و سیاستگذارند در حوزۀ کودکان نیازمند نهادهای بین وزارتخانهای هستیم کاری که از وزیر ارشاد برمیآید این است که شوراهای مشورتی فرامعاونتی تشکیل دهد.