ملخص الجهاز:
"فی المثل نقش تعاونیها در اقتصاد کشور سوئد که یک کشور صنعتی است به وضوح قابل مشاهده میباشد در این کشور که تعاونیهای آن در اواخر قرن نوزدهم ایجاد شده بودند با تاریخچه طولانی و سابقه موفق خود در دهههای 1950-1970 به اوج گسترش و موفقیت دست یافتند و به صورت سازمان مردمی مصرفکنندگان سوئد در آمدند تا جایی که اعضای تعاونی مصرف به حدود دو میلیون نفر بالغ گشته و تعاون به عنوان یکی از بخشهای فعال جامعه روبهرفاه سوئد معرفی گردید.
این اقدام که در واقع یک حرکت مردمی برای ایجاد جامعه مرفه محسوب میشود، (به تصویر صفحه مراجعه شود) اقدامی بود که به منظور اصلاح جریانهای نامطلوب بازارهای مصرف کشور،صورت گرفت،در این دوره تعاونیها توانستند با پشتوانه محکم مردمی فعالیتهای خود را در زمینه مالی تثبیت نمایند و با قدرت بیشتر نیازهای روبهافزایش مصرفکنندگان را با سرمایهگذاری زیاد و گسترده در فروشگاههای جدید تأمین نمایند و عمده فروشیها و تولیدکنندگان صنعتی رقابت کنند،به همین سبب این نهضت پیشگام خرده فروشی در سوئد گردید و منافع زیادی را عاید اعضای تعاونیها ساخت و ظرفیت اقتصادی تعاونیها را تقویت نمود.
از اواسط 1980 به دلیل افزایش صدرو مواد ساختهشده و ترقی قیمت ین در بازارهای جهانی اقتصاد کشور حالت پرفراز و نشیب مداومی را طی نمود،همچنین پیدایش جریانهای بزرگ اطلاعرسانی، پیشرفت تکنولوژی جدید گسترش ارتباطات، فزونی جمعیت کهنسالان بالاتر از 65 سال که بیش از چهارده درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند،مسئله توجه به رفاه اجتماعی و توسعه آن را مطرح نموده و با محدود شدن دخالت دولت در امر قیمتگذاری کالاها و در نتیجه پایین آمدن قیمتها تا حدود نصف قیمتهای سابق شرایط اقتصادی پیچیدهتر گردید که تمامی این جریانات از تحولات بین المللی تولید،توزیع و مکانیسم قیمتها و بالاتر از همه استحکام قیمت ین و جایگاه مناسب آن در بازار جهانی ریشه میگرفت."