خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شن بازی درمانی بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال رفتاری انجام شد. این پژوهش از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره بود. جامعه آماری شامل کودکان ٧-٥ ساله دارای اختلال رفتاری بود که در سال ٩٢- ٩١ در مراکز مهد کودک شهر کرمانشاه ، قرار داشتند. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابتدا از بین مناطق سه گانه شهر کرمانشاه ، شش مهد کودک(از هر منطقه دو مهد کودک) به تصادف انتخاب شد. ٥٤ کودک دارای اختلال رفتاری شناسی شدند. سپس بر اساس نقطه برش پرسشنامه و شرایط ورود و خروج از مطالعه ، ٣٠ کودک( ١٠ دختر و ٢٠ پسر) به عنوان گروه نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش ١٥ نفر و کنترل ١٥ نفر قرار گرفتند. کودکانی که در گروه آزمایشی قرار داشتند به مدت ده جلسه هفتگی (٤٥ دقیقه در هفته ) در فعالیت شن بازی به صورت انفرادی شرکت داده شدند در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای سنجش اختلال رفتاری و مولفه های آن از پرسشنامه اختلال رفتاری راتر فرم معلم (١٩٦٧) استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که مداخله شن بازی درمانی، به کاهش مولفه های پرخاشگری/بیش فعالی، اضطراب /افسردگی، ناسازگاری و کمبود توجه در کودکان مبتلا به اختلال رفتاری منجر میشود. اما بر اختلال سلوک اثر معنیدار ندارد. چنین دستاوردی در پیگیری یک ماه حفظ شد. میتوان نتیجه گرفت مداخله شن بازی در کاهش اختلال رفتاری کودکان مبتلا به اختلال رفتاری نقش مژثری دارد
ملخص الجهاز:
نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که مداخله شن بازی درمانی، به کاهش مؤلفه های پرخاشگری/بیش فعالی، اضطراب /افسردگی، ناسازگاری و کمبود توجه در کودکان مبتلا به اختلال رفتاری منجر میشود.
شن بازی درمانی کالف روشی است غیر کلامی، نمادین و بر اساس تجربه های خلاق افراد که در آن کودک با ساختن دنیای خود در جعبه شن ، به بیان تعارضات ، تمایلات و هیجاناتش میپردازد (١٩٨٧,Berry &Allan ).
مطالعه ی (٢٠١١ ,Zhilikg &Wen, Risheng, Haslam ) حاکی از تأثیرگذاری شن بازی درمانی بر کاهش نشانه های اجتناب اجتماعی ٤ و اضطراب در دانشجویان چینی و بهبود آگاهی اجتماعی بوده است .
فرضیه این مطالعه عبارت است از: شن بازی درمانی باعث کاهش اختلال رفتاری(و مؤلفه های آن ) در کودکان میشود.
در این مطالعه ، مداخله ای که برای گروه آزمایش انجام شد عبارت بود از برنامه شن بازی درمانی که توسط بویک و گودووین (٢٠٠٠) تدوین شده است .
تحلیل کوواریانس تک متغیری در متن مانکوا برای تأثیر شن بازی درمانی بر مؤلفه های اختلال رفتاری پرخاشگری/بیش فعالی 46/581 1 46/581 25/558 0/01 0/526 اضطراب /افسردگی 107/418 1 107/418 44/722 0/01 0/660 ناسازگاری اجتماعی 7/938 1 7/938 15/267 0/01 0/399 گروه اختلال سلوک 3/024 1 3/024 1/878 0/184 0/076 کمبود توجه 76/349 1 76/349 23/121 0/01 0/501 فرضیه اول : شن بازی درمانی بر کاهش پرخاشگری/بیش فعالی کودکان مؤثر است .
Influence of social skills training method to improve children's disruptive behavior disorder, MS Thesis, Institute of Psychiatry.