خلاصة:
محور اصلی مقاله حاضر تعریف و تشریح مولفه ها و ویژگی های امنیت متعالیه و توضیح مبانی نظری آن ، به مثابه مکتبی است که می تواند مبنای رویکردهای امنیتی در جمهوری اسلامی باشد. امنیت متعالیه ، به مثابه یک مکتب اسلامی امنیت و در تقابل با مکاتب امنیتی متدانی و متعارف موجود در دنیا و مطرح در علوم امنیتی مورد توجه نگارنده است . نویسنده با رویکرد نظریه پردازی و روش استنباطی - استنادی ، پاسخ سوال مذکور را بررسی و ارائه می کند. مبنای مفهومی و نظری مباحث مقاله ، نظریه دو فطرت امام خمینی (ره ) است . بر این اساس ، ویژگی های نظریه امنیت متعالیه در محورهای مفهوم ، ابعاد، مرجع ، سطح ، بحث خودی و غیرخودی ، روش های تحصیل امنیت و راهکارهای استراتژیک امنیتی توضیح داده شده است .
ملخص الجهاز:
مکتب امنیتی متعالیه با نگاهی به اندیشه امام خمینی (ره ) نجف لک زایی ١ تاریخ دریافت :٩٣/١٠/٢٥ تاریخ پذیرش نهایی :٩٤/٢/٢١ فصلنامه آفاق امنیت / سال هشتم / شماره بیست وششم -بهار١٣٩٤ چکیده محور اصلی مقاله حاضر تعریف و تشریح مؤلفه ها و ویژگی های امنیت متعالیه و توضیح مبانی نظری آن ، به مثابه مکتبی است که می تواند مبنای رویکردهای امنیتی در جمهوری اسلامی باشد.
اما باید اذعان کنیم که بخش عمدة ادبیات تولیدشده در این زمینه ، از آن قدرت هایی است که خود باعث و بانی ناامنی های بزرگ جهان معاصر بوده اند و مع الأسف سهم مسلمانان در ادبیات امنیتی مذکور قابل قبول نیست .
براساس چارچوب مفهومی و نظری دو فطرت ، که از سوی امام خمینی (ره )(ره ) ارائه شده است ، در حوزه علوم انسانی و از جمله در حوزه علوم و مکاتب امنیتی از دو پارادایم و الگوی کلان فکری و اندیشه ای می توان سخن گفت : اول ، الگوی متعالیه که محصول جنود عقل و مبتنی بر فطرت مخموره است و وحدت دارد؛ دوم ، الگوهای متدانیه یا متعارف که محصول جنود جهل و فطرت محجوبه است و کثرت دارد.
برای درک اهمیت اعتبار مکان به عنوان عاملی اساسی در امنیت ، باید به تفسیر علت اعطای صفت «امن » به برخی اماکن مقدس که خداوند آن را حرم امن یا سرزمین امن نام نهاده است ، توجه کنیم مصطفی محمود منجود، الابعاد السیاسیه لمفهوم الامن فی الاسلام ، خلاصه ای از این کتاب در: فصلنامه علوم سیاسی ، ش ٣٣).