ملخص الجهاز:
جانوران مهرهدار و بیمهره در طرح درس کارگاهی علوم سوم دبستان مهرنوش فرهپور - غزاله کریمانیپور منطقه یک آموزشوپرورش تهران انتظارات آموزشی دانشآموزان بتوانند ١.
جانوران مهرهدار و بیمهره را تشخیص دهند؛ ٢.
جانوران مهرهدار را در پنج گروه طبقهبندی و نام هر گروه را بیان کنند؛ ٣.
ویژگیهای هر گروه از بیمهرهها، ماهیها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران را بیان کنند؛ ٤.
در مورد کاربرد بالههای ماهی هنگام شنا توضیح دهند؛ ٥.
تفاوت بین دوزیست و دوزیستگاه را توضیح دهند؛ ٦.
تفاوت بین تخمریزی و تخمگذاری را بیان کنند؛ ٧.
تفاوت بین تخم پرندگان و خزندگان را بیان کنند؛ ٨.
توضیح دهند که چرا پلاتیپوس، خفاش، وال و...
در گروه پستانداران قرار میگیرند.
شروع کلاس مدت زمان پیشنهادی: ٥ دقیقه معلم در جلسة قبل بهعنوان «فعالیت خانه» از دانشآموزان خواسته است تا تعدادی عکس جانوران را از مجلهها و...
جدا کنند و به کلاس بیاورند و آنگاه برای شروع کلاس از دانشآموزان میخواهد بهصورت فردی، عکسهایی را که به کلاس آوردهاند روی میزشان طبقهبندی کنند.
درس کوتاه مدت زمان پیشنهادی: ١٠ دقیقه معلم در کلاس توضیح میدهد که هر جانور هم ویژگیهای عمومی و هم ویژگیهای خاص خود را دارد و ما جانورانی را که همة ویژگیهایشان مانند وسیلة تنفسی، روش تولیدمثل، پوشش، روش حرکت و...
شبیه به هم است، در یک گروه قرار میدهیم.
سپس با روش بحث کلاسی، هر کدام از این ویژگیها در کلاس توضیح داده میشود.
زمان کار مستقل