خلاصة:
تخلفات رانندگی درمیان موتورسیکلت سواران یکی از مسائل اصلی در بروز ترافیک به شمار می رود. تحقیقات نشان می دهد که رانندگی ناایمن آنان نقش مهمی در حوادث رانندگی دارد.
تحقیق حاضر با بهره گیری از نظریه رفتار برنامه ریزی شده و دیدگاه هنجاری به بررسی برخی عوامل و گرایش های اجتماعی تخلفات رانندگی موتورسواران می پردازد. این تحقیق از نوع پیمایشی است که با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای با 473 نفر از موتورسواران بالای 18 سال مصاحبه کرده است.
نتایج نشان داد متغیرهای گرایش به انجام تخلف، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری ادراک شده (احساس کنترل رفتاری) اثر معنی داری بر قصد و نیت موتورسواران برای انجام تخلفات رانندگی دارد. تاثیر قصد رفتاری، عدالت رویه ای و احساس الزام در پیروی از قوانین ترافیکی بر تخلفات رانندگی نیز زیاد است. درمجموع، نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهد متغیرهای قصد رفتاری و احساس کنترل رفتاری مربوط به نظریه رفتار برنامه ریزی شده و متغیرهای عدالت رویه ای و احساس الزام در پیروی از قوانین ترافیکی مربوط به دیدگاه هنجاری 35 درصد از تغییرات تخلف رانندگی موتورسواران را توضیح می دهد.
ملخص الجهاز:
درمجموع ، نتايج تحليل ________________________________________________________ 5 مجلۀ مطالعات اجتماعي ايران ، دورٔە هشتم ، شمارٔە ٢، تابستان ١٣٩٣ رگرسيون نشان مي دهد متغيرهاي قصد رفتاري و احساس کنترل رفتاري مربوط به نظريۀ رفتار برنامه ريزي شده و متغيرهاي عدالت رويه اي و احساس الزام در پيروي از قوانين ترافيکي مربوط به ديدگاه هنجاري ٣٥ درصد از تغييرات تخلف رانندگي موتورسواران را توضيح مي دهد.
Traffic Violations بررسي عوامل مؤثر بر تخلفات رانندگي موتورسواران (مطالعه اي در شهر کرمان ) است که چه عوامل گرايشي و اجتماعي موجب اطاعت از قوانين ترافيکي مي شود يا سرپيچي از آن را به دنبال دارد؟ به طور مشخص متغيرهاي گرايش به انجام تخلف ، هنجارهاي ذهني ، احساس کنترل رفتاري و قصد رفتاري (برگرفته از نظريۀ رفتار برنامه ريزي شده ) و نيز عدالت رويه اي ، اعتماد به مأموران راهنمايي و رانندگي و احساس الزام در پيروي از مقررات رانندگي (برگرفته از ديدگاه هنجاري ) چه نقشي در رعايت يا رعايت نکردن قوانين ترافيکي دارند.
(2012) "Identifying the Psychological Determinants of Risky Riding: An Application of an Extended Theory of Planned Behaviour", Accident Analysis and Prevention, 49: 142-153.
A. (2010) "Predicting Motorcyclists’ Intentions to Speed: Effects of Selected Cognitions from the Theory of Planned Behaviour, Self- Identity and Social Identity", Accident Analysis and Prevention, 42: 718- 725.
G. (1995) "Extending the Theory of Planned Behaviour: The Role of Personal Norm", British Journal of Social Psychology, 34: 127-137.