خلاصة:
هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه نگرش به مدیریت دانش و خلاقیت در بین مدیران و کارکنان فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران است. روش: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را 92 نفر از مدیران و کارکنان فدراسیون والیبال تشکیل میداد که به دلیل محدودیت جامعه، نمونه برابر با جامعه تعیین شد و از این تعداد 74 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. دادههای پژوهش از طریق دو پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و مدیریت دانش که پس از پایایی( 864/.=α) و روایی مورد استفاده قرار گرفت جمعآوری شدند. یافته ها: نتایج آزمون همبستگی رتبهای اسپیرمن نشان داد متغیر نگرش به مدیریت دانش با خلاقیت ارتباط آماری مثبت و معنا داری دارد، همچنین با توجه به نتیجه آزمون t تک نمونهای، اعضای فدراسیون از نگرش مطلوبی به مدیریت دانش برخوردار بودند ولی از نظر خلاقیت در سطح مطلوبی قرار نداشتند. نتیجه گیری: از مجموع یافتهها چنین نتیجهگیری میشود که نگرش بالا نسبت به مدیریت دانش میتواند با خلاقیت بیشتر مدیران همراه باشد؛ لذا با توجه به وجود رابطه مثبت و معنادار بین خلاقیت و نگرش به مدیریت دانش، میتوان ضعف خلاقیت در فدراسیون را که ناشی از ضعف در عناصر سیالی، ابتکار، انعطافپذیری و بسط است؛ با تقویت در عناصر مدیریت دانش (تعیین اهداف دانش، شناسایی دانش، توسعه دانش، اشتراک دانش، بهرهگیری از دانش، نگهداری دانش و ارزیابی دانش) بهبود بخشید.
ملخص الجهاز:
"بررسی سطح مطلوب خلاقیت با استفاده از آزمون t تک نمونه ای مقدار احتمال درجه آزادی آماره t انحراف معیار میانگین تعداد دادهها 007/0 73 77/2- 64/12 91/80 74 نتایج جدول بالا حاکی از رد فرض صفر است، به عبارت دیگر بین میانگین به دست آمده با امتیاز 85 اختلاف معناداری وجود دارد که منفی بودن آماره t نشان از کمتر بودن میانگین به دست آمده و در نتیجه پایین بودن سطح امتیاز خلاقیت افراد است؛ بنابراین میتوان اظهار نمود که اعضای فدراسیون در سطح مطلوبی نیستند.
بررسی سطح مطلوبیت نگرش به مدیریت دانش با استفاده از آزمون t تک نمونه ای مقدار احتمال درجه آزادی آماره t انحراف معیار میانگین تعداد دادهها 0001/0 73 41/7 09/12 82/234 74 با توجه به جدول بالا، فرض صفر با اطمینان 99% رد میشود، به عبارت دیگر بین میانگین حاصل از نگرش به مدیریت دانش و امتیاز 140 اختلاف معناداری وجود دارد و با توجه به مثبت بودن آماره t میزان میانگین کسب شده از نگرش اعضای فدراسیون والیبال به مدیریت دانش بیش از 140 است.
همچنین با توجه به وجود رابطه مثبت و معنا دار بین خلاقیت و نگرش به مدیریت دانش، میتوان ضعف خلاقیت در اعضای فدراسیون را با تقویت هر چه بیشتر اعضا در عناصر مدیریت دانش (تعیین اهداف دانش، شناسایی دانش، اکتساب دانش توسعه دانش، اشتراک دانش، بهرهگیری از دانش، نگهداری دانش و ارزیابی دانش) بهبود بخشید."