خلاصة:
روش انجام پژوهش حاضر فراتحلیل می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مطالعات در دسترس مرتبط بود که در فاصله سال های 1370 تا 1392 در داخل کشور به صورت مقاله تمام متن، پایان نامه و طرح های پژوهشی در دسترس بودند. براساس ملاک های ورود و خروج و نیز تحلیل حساسیت 323 اندازه اثر از تقریبا 172 تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج مربوط به ترکیب اندازه اثرهای تفاوت جنیست در تاثیرگذاری روش های مشارکتی و بحث برای مدل تصادفی در دختران 665/ 0 و در پسران 589/ 0 به دست آمد که هر دو اندازه اثر از لحاظ آماری معنادار بودند. براساس ملاک کوهن می توان گفت که میزان تاثیرگذاری این روش ها در در فراگیران دختر و پسر متوسط و مطلوب است. هم چنین، نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین میانگین اندازه اثرهای دختران و پسران از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود ندارد و باوجود بالاتر بودن اندازه اثر مربوط به دختران، این تفاوت معنادار نیست. بنابراین همان طور که از مبانی نظری این روش های تدریس برمی آید، این روش ها به سطح توانایی ویژه یا جنسیت محدود نشده، بلکه برای همه کسانی که در آن درگیر می شوند سودمند می باشند.
ملخص الجهاز:
"به طوری که، طی چند دههی گذشته پژوهشگران بر روی شاخصهای گوناگونی از قبیل پیشرفت تحصیلی (آیدین 3 ، 2011؛ کچ و همکاران 4 ،2010؛ مادن 5 ، 2010؛ بایرآکتار 6 ، 2010؛ لین و خی 7 ، 2009؛ نوم پراسرت، 2006؛ ایزان، 1392؛ کرامتی و همکاران، 1391؛ استوار، 1389؛ بهرنگی و آقایاری، 1383)، درک مطلب (عصیری، 1391؛ صادقی کنعانی، 1389؛ جباری، 1384)، تفکر انتقادی (ریختهگر، 1391؛ حسینی، 1387؛ شعبانی، 1378)، تغییر نگرش فراگیران (خضریآذر، 1392؛ طالبی، 1384؛ کاظمی و رضوانی،1383)، مهارت های ارتباطی و اجتماعی (برکات و عوض 8 ، 2012؛ حکمتپو و همکاران، 1392؛ سرمستی، 1389؛ لیاقتدار و همکاران، 1383؛ کرامتی، 1381)، عزتنفس(غضنفری، 1391؛ زورآبادی، 1382؛)، خودپنداره (خوشرو، 1388؛ میرباقری، 1379؛ پاکیزه، 1376)، انگیزه پیشرفت (حیدری، 1389؛ فرخی، 1388) و بسیاری از شاخصهای دیگر تمرکز کردهاند.
همان طور که در تعریف کوهن 16 (1987) و کوپر 17 (1989) آمده است، «فراتحلیل یک روش آماری است که نتایج مجموعهای از مطالعات مستقل که فرضیههای مشابهی را آزمون میکنند، ترکیب میکند و از آمارههای استنباطی برای نتیجهگیری درباره تمام نتایج مطالعات Hattie Jordan, Walker, &Hartling Rodger, Murray&Cummings Kolawole Fultz & Herzog Markus&Kitayama Achor& et al Ajaja&Eravwoke Brewer et al Peklaj Klein &Schnackenberg Mulryan Webb meta-analysis Glass Cohen Cooper استفاده میکند»(جانسون و جانسون، 2002،ص 7).
بنابراین، همانگونه که از مبانی نظری و تجربی همسو با این پژوهش مشخص است، وجود تفاوتهای جنسیتی که در ارتباط با تأثیر روشهای تدریس مشارکتی و بحث گروهی در پژوهشهای اولیه وجود دارد با نتایج این فراتحلیل ناهمخوان میباشد و نتایج حاصل از ترکیب این اندازه اثرها نشان میدهد که این تفاوت غیرمعنادار است و میان دختران و پسران در تأثیرگذاری روشهای یاد شده تفاوتی وجود ندارد."